Tulipán, lípa, ambra. Dvě třetiny Čechů pravidelně kupují parfémy

20. srpen 2017
Zprávy

Vůně mořského vzduchu, deště nebo taky trávy - právě takové netradiční parfémy se objevují v nabídce prodejců. Za voňavé lahvičky loni zákazníci po celém světě utratili v přepočtu skoro 900 miliard korun. Podle analytické společnosti Future Market Insights navíc prodeje neustále rostou. Pozadu nezůstávají ani čeští zákazníci. Parfémy si pravidelně kupují více než dvě třetiny lidí.

„Začínám vždy tímhle - tulipán. Tulipán je nejprodávanější parfém vůbec. Hlavně u cizinek. Třeba k němu dáme limetku a něco zeleného - mech a jetel. A když je smícháme, tak uděláme něco jako zelené jablko,“ řekl František Drozdek.

Práci by mu mohla závidět většina žen. Přestože chtěl být hasičem, dnes se živí prodejem voňavek. Flakony známých značek u něj ale zákazníci nenajdou, každý výrobek je originál.

Parfémy totiž míchá klientům přímo na míru. V nabídce má kolem čtyřiceti různých esencí - od tulipánů, lípy až po ambru, tedy esenci, která se získává z trávicího traktu vorvaně.

Denně prodá Drozdek kolem patnácti parfémů. „Ten nárůst, který pozorujeme - tak v prvních letech to bylo špatné, protože nastal úbytek ruské klientely. Ty se postupně vracejí. Do toho trošku narůstá i místní klientela. Pak z Asiatů jednoznačně vede Korea a Číňané jsou jako vidět,“ dodává Drozdek.

Za nejmenší - desetimililitrovou lahvičku - si účtuje necelých 400 korun.

Voňavý byznys si pro svoje podnikání zvolila i Ludmila Kotalíková. Vystudovaná aromaterapeutka dnes pořádá kurzy na výrobu parfémů. Při přípravě sází na čistě přírodní oleje.

„Tím, že spotřebováváme různý množství materiálů na éterické oleje, třeba na růži je to pět tun růže na litr oleje, u levandule je to 100 až 160 kilo na litr nebo na kilo oleje, tak vlastně stoupá i cena. Parfémy - kolem 10 mililitrů - plus hodinovou konzultaci dělám za 1100 až 1300 korun,“ popisuje Kotalíková.

Ceny zůstávají stejné

Průměrně český zákazník utratí za parfémy a všechnu ostatní kosmetiku zhruba 600 korun měsíčně. Podle průzkumu společnosti GfK pravidelně kupuje takové zboží devět z deseti žen a skoro polovina mužů.

A je z čeho vybírat. Jen třeba na největším českém internetovém srovnávači Heureka.cz lidé najdou asi 25 tisíc různých parfémů.

„Absolutně nejrecenzovanějším produktem není mobilní telefon ani fotoaparát, ale mezi Češkami je dlouhodobě nejoblíbenější parfém. Již několik let za sebou patří k nejprodávanějším vůním stále stejné produkty. Přičemž průměrná cena těchto nejprodávanějších parfémů se v průběhu času moc nemění. V posledních pěti letech došlo ke zvýšení nebo snížení ceny maximálně o pár desítek korun,“ dodává ředitel společnosti Heureka.cz Tomáš Braverman.

Jen pro srovnání - zatímco před dvěma lety stála jedna z nejprodávanějších vůní Lanvin Eclat zhruba 570 korun, dnes ji lidé seženou v průměru skoro o 30 korun levněji. Důvodem je i rostoucí počet internetových prodejců. V Česku parfémy on-line nabízí více než dva tisíce obchodů. Přesto ale většina lidí nakupuje parfémy v kamenných pobočkách.

„Přibližně dvě třetiny zákazníků nakupují kosmetiku a vůně alespoň někdy na internetu, ale zatím se spíš jedná o příležitostné nákupy. Více než polovinu celkových výdajů zde totiž utratí jen každý osmý zákazník. Podle studie Kosmetika nakupuje kosmetické výrobky nebo takzvané vůně, pravidelně skoro 70 procent dospělé populace,“ říká analytik společnosti GfK Pavel Cabal.

Na trhu se ale objevuje i trochu bizarní zboží. Třeba jedna americká společnost na svých webových stránkách nabízí například vůni dětství - tedy voňavku, která připomíná pudr pro miminka. V nabídce má taky flakon s vůní koblih nebo třeba ginu s tonikem.

autor: zus
Spustit audio