Stavaři uzavřou na 12 hodin dálnici D1, u Jihlavy budou bourat první most

8. červen 2013

Na dálnici D1 dnes půjde k zemi první most. Kvůli rozšiřování hlavního tahu z Prahy na Brno ho stavaři zbourají na 107. kilometru. Po dobu demolice bude dálnice mezi Humpolcem a Jihlavou zcela uzavřená. Omezení potrvá od sobotní 20. hodiny do nedělní 8. hodiny ranní.

Dálnice D1 bude zavřená na dvanáct hodin mezi 90. a 112. kilometrem. „Podle našich odhadů a přepočtů by ta uzavírka měla trvat maximálně 12 hodin. Je to i s určitou časovou rezervou,“ upřesňuje František Buršík, stavbyvedoucí sdružení Colas a Porr, které na tomto úseku D1 pracuje.

Původně se předpokládalo, že se most bude bourat postupně, nakonec zvítězila varianta úplného uzavření dálnice. Podle Buršíka je výhodnější. „Je to lepší z důvodu bezpečnosti. A tím, že se most snese na dálnici, pak se odstraní, je to rychlejší, bezpečnější a asi i levnější,“uvádí.

Přípravné práce ve směru na Brno jsou už podle něj hotové. „Navezli jsme tam podklad pod most a od 8 hodin budeme navážet podklad i na jízdní pás ve směru na Prahu. Na tento podklad most samovolně spadne poté, co obřími hydraulickými nůžkami rozstříháme spínací lana na třech místech,“ popisuje.

Během uzavírky je připravena objízdná trasa po silnicích prvních tříd přes Humpolec a Havlíčkův Brod. Kvůli přípravným a odklízecím pracem je už od pátečního večera uzavřený pravý jízdní pás a provoz převeden do protisměru. Ve směru do Brna tak mezi 105. a 108. km D1 auta jezdí jen v jednom pruhu, do Prahy jsou k dispozici dva. Toto omezení podle Buršíka potrvá několik dnů.

„To by mělo vydržet ještě následující dva až tři dny v závislosti na tom, jak rychle se nám podaří odklidit zbytky mostu, který v noci shodíme“ dodává stavbyvedoucí.

Podle mýtných statistik se uzavírka dotkne několika set kamionů. „Porovnávali jsme mýtný úsek mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem v obou směrech. V běžnou sobotu se v tomto úseku pohybuje zhruba 6 tisíc nákladních vozidel, v neděli pak 2800. Mezi sobotou a nedělí registrujeme v tomto úseku v obou směrech dohromady zhruba 700 vozidel,“ říká David Šimoník z firmy Kapsch.

Lidé z nedaleké Smrčné, kteří spojnici mezi dvěma lesy často využívají, se s ním musí rozloučit na pět měsíců.

„Chodíme tam na houby takový okruh. Chodíme na Štoky a přes ně se vracíme do Smrčné. Přes dálnici tam chodit nebudeme,“ říká trochu zklamaně Jaroslav.

Přestože tu most nebude kvůli rozšiřování dálnice stát do podzimu, velkou hlavu si z toho nedělá starosta a zároveň lesník Josef Nechvátal:

„Budeme využívat objížďku, tady východně, jak je ten podjezd. Jsou tu dva - kilometr východně a kilometr západně. Pro nás je to v síti lesních cest, takže budeme používat podjezd, který splňuje průjezd nákladního auta.“

autoři: evk , Michaela Vydrová , Lucie Maxová , bre
Spustit audio