Stát se chystá obnovit stoletou železnici z Kostelce do Slavonic

11. srpen 2019 06:00

Stoletá železnice mezi Kostelcem u Jihlavy, Telčí a jihočeskými Slavonicemi by se měla dočkat revitalizace asi za dva roky. Vlaky by tam pak mohly jezdit o něco rychleji.

Na investici s předpokládanými náklady kolem 1,8 miliardy korun teď státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) vybírá dodavatele dokumentace pro územní řízení. Vyplývá to z údajů, které médiím poskytl mluvčí SŽDC Marek Illiaš a jež správa zveřejnila na webu.

Město Třešť

Trať slouží i městu Třešť. „Pokud se tam zlepší komfort, rychlost, tak jedině dobře,“ řekl třešťský starosta Vladislav Hynk (KDU-ČSL). Uvedl, že podle informací kraje by význam trati měl stoupnout se zavedením chystaného nového dopravního systému na Vysočině. Vlaky by pak mělo jezdit víc lidí z této části kraje do krajské Jihlavy. Přislíbeno je podle něj i lepší spojení v posledním úseku Kostelec - Jihlava. V Kostelci teď podle jízdního řádu musí cestující většinou přestupovat.

53 kilometrů kolejí

Zpracování dokumentace pro územní řízení a další úkony související s přípravou revitalizace 53 kilometrů dlouhé jednokolejné trati mezi Kostelcem a Slavonicemi by podle Věstníku veřejných zakázek měly stát zhruba 25 milionů korun. Firma, kterou vybere SŽDC, by zakázku měla uskutečnit za 14 měsíců. Samotnou obnovu trati plánuje správa podle Illiaše uskutečnit od března 2021 do srpna 2022.

„Základním účelem stavby je revitalizace dráhy, zefektivnění jejího provozu a zajištění dostatečné kapacity trati pro vedení vlaků v osobní a nákladní dopravě,“ uvedl mluvčí. Záměr obsahuje rekonstrukcí železničního svršku a spodku ve vybraných úsecích, mostů a propustků a v některých stanicích úpravy kolejiště. Rychlost vlaků na této trati by pak mohla stoupnout na 70 až 80 kilometrů v hodině. Zatím jezdí podle informací na internetu rychlostí do 50 kilometrů. Cesta vlakem z Kostelce do Slavonic podle jízdního řádu Českých drah trvá nejméně 1,5 hodiny.

Přejezdy, signalizace

Zvýšit se má i bezpečnost dopravy, přibudou železniční přejezdy se světelnou signalizací. „Zvýšený komfort cestujícím poskytnou nově vybudovaná nástupiště,“ doplnil mluvčí SŽDC.

Mezi Kostelcem a Telčí začaly jezdit vlaky v srpnu 1898. Úsek do Slavonic byl zprovozněný v roce 1902 a o rok později byla dráha protažena do Rakouska. Po druhé světové válce ale bylo spojení v úseku Slavonice - Fratres přerušeno. Záměr na obnovení chybějících kolejí kolem státní hranice se v minulých letech nepodařilo uskutečnit. Dnes tam vede cyklostezka.

zdroj: ČTK
Spustit audio