Škola pro hendikepované děti ve Velké Bíteši se kvůli rekonstrukci přestěhovala do provizorních prostor

11. duben 2025

Největší audioportál na českém internetu

Škola pro hendikepované děti v provizorních prostorách | Foto: Daniel Zach, Český rozhlas

Jak si děti zvykají na vyučování v třetinovém prostoru?

Základní a praktická škola ve Velké Bíteši pro děti s hendikepem a poruchami autistického spektra právě prochází velkou proměnou.

V její hlavní budově začala rozsáhlá rekonstrukce, a tak výuka probíhá v náhradních prostorách. Zázemí teď škola nachází třeba v bývalé cvičné kuchyni, bufetu nebo dokonce v tělocvičně určené pro judo.

Změny zasáhly všechny – pedagogy i děti. A přestože většina z nich patří k těm, kteří mají se změnou prostředí potíže, učí se s novými podmínkami pracovat.

Provizorní prostory pro žáky

„Máme vlastně jen třetinu původního prostoru,“ říká ředitelka školy Blanka Gaizurová. Ukazuje na provizorně vytvořenou třídu. „Tady, když stojí učitel za sloupkem, je to jako stínový učitel – chvíli učí jednu polovinu třídy, tady pak druhou.“

Přesto mezi žáky najdeme i ty, kteří si novou situaci pochvalují. „Máme skřínku, můžeme si udělat čaj, je to super,“ usmívá se jeden z nich.

Škola se musela rozdělit mezi více míst. Část menších dětí chodí do sousední budovy, která původně sloužila jako kotelna a později jako tělocvična pro judisty. Nyní tam najdeme nejen třídy, ale i ředitelnu. Výuka totiž probíhá v oddělených zónách, jedna část je učební, druhá terapeutická.

Z učebních metod zdejší pedagogové neslevují. Prvňáky učí Eva Ulmanová, která říká, že každé ráno začínají s výběrem odměn. „Je to pro děti motivace a zároveň způsob, jak je lépe adaptovat na nové prostředí,“ vysvětluje.

Přestože prostory jsou dočasné a učebny často dělí jen sádrokartonové příčky, škola se snaží udržet co největší komfort a respekt k potřebám žáků. Zachovala například relaxační a terapeutickou místnost. „Je to taková oáza, zároveň ale i důležitý vzdělávací prostředek,“ říká Gaizurová. Místnost vznikla v původní šatně a využívá se mimo jiné pro muzikoterapii a arteterapii.

Do nově zrekonstruovaných prostor by se škola měla vrátit vlétě roku 2026.

autor: Daniel Zach

Mohlo by vás zajímat