Škola bez lavic, bez známek, žáci učitelce tykají. Na Vysočině přibývá soukromých škol

4. říjen 2019 06:00

Soukromé základní školy na Vysočině zažívají jistý boom.  V minulém školním roce byly v celém regionu čtyři, letos už je to o dvě víc a další se připravují.

Od září nabízí žákům vzdělání i pobočka mateřské a základní školy Slunečnice v Havlíčkově Brodě. Z nedaleké Okrouhlice tam zřizovatel přestěhoval žáky vyšších ročníků.

„Tyhle jsou kladný, tyhle jsou záporný. A když před tím má mínus, tak to znamená, že to jsou tyhle,“ radí se dva třeťáci nad speciálním matematickým počítadlem, na kterém řeší rovnice.

Škola bez lavic

Když se rozhlédnu kolem, tak je to oproti klasické školní třídě dost rozdílné. Nevidím skoro žádné lavice. Děti sedí ve skupinkách na zemi a každé se věnuje svému.

Soukromá základní škola, Havlíčkův Brod

Třeba dvě Amálky plní úlohu z češtiny. „Máme město, moře, kuře a stavení a řekneme si třeba cukroví bez cukroví jako stavení bez stavení a takhle to rozdělujeme do těch sloupečků.“

Individuální přístup

„Každý má svůj individuální plán v předmětech, podle kterého si postupuje, každé dítě si svým tempem pracuje na svém učivu. Pracují svým tempem, mají různé styly učení, každý si může vybrat pomůcku, která mu vyhovuje.“ Dítě si podle vedoucí školy Lucie Konvičné samo vybere, jestli se chce v hodině učit češtinu nebo matematiku. Samozřejmě to musí ale střídat, aby zvládalo obojí.

Bez známek

„Tady jsou různé příklady a logické věci. Tady je třeba indické násobení, tady jsou plány stavby, potom různý slovní úlohy,“ listuje čtvrťačka Amálka svým pracovním sešitem z matematiky z části už vyplněným. Jedničku do něj ale nikdo nenapíše. Známky tady totiž učitelé nedávají.

„My neznámkujeme, takovou zpětnou vazbu dostávají děti prakticky neustále a jednou za pololetí máme takzvanou tripartitu, kdy si sedneme žák, rodiče, učitel a konzultujeme výsledky. Z té známky úplně nevyčtete, co jim jde, co jim nejde,“ je přesvědčená Lucie Konvičná důvod, proč ve Slunečnici sází spíše na slovní hodnocení.

Oslovení kantora

Ještě jeden znatelný rozdíl mezi tradiční školou a tou soukromou. „Děti mě oslovují křestním jménem, takže Lucko a celá ta škola je založená na partnerském přístupu a to k tomu partnerství patří, že se takhle oslovujeme a že si tykáme.“

Oproti klasickým školám si také s sebou děti nenosí množství učebnic a sešitů. Ve větším množství tady naopak najdeme spoustu názorných pomůcek, se kterými děti pracují.

autoři: Tereza Pešoutová , mik
Spustit audio

Související