Silničáři testovali moderní sloupky, jsou z nich oprýskaná torza
Měla to být revoluce na silnici, ale nic se zatím měnit nebude. Silničáři na Vysočině vyzkoušeli moderní sloupky s odrazkami, které tvoří jen list plechu. Měly vydržet desítky let, po nárazu auta se vrátit do původní polohy, být stále zářivě bílé a přitom asi o třetinu levnější. Ukázalo se ale, že technologie původem z Austrálie drsné počasí Vysočiny neustojí. Výrobce tvrdí, že šlo jen o vadnou šarži a slibuje nápravu.
Výrobce sloupků firma GS Plus na svém webu tvrdí, že mají vydržet desítky let včetně 1500 nárazů v obou směrech. Láká i na jednoduchou instalaci, která s pneumatickým beranidlem trvá jen 15 vteřin. Klasické kulaté plastové sloupky se přitom složitě vkládají do zabetonovaných patek. Cena moderních sloupků je navíc asi o třetinu nižší. Správci komunikací je proto začali před lety pokusně používat. Zjistili ale, že moderní sloupky mají i své nevýhody.
Plechové směrové sloupky řidiči potkávají například na silnici mezi Žďárem nad Sázavou a Novým Městem na Moravě nebo mezi Havlíčkovým Brodem a Habry. Problémy se objevily na obou místech. "Mezi Habry a Havlíčkovým Brodem už jsme je reklamovali," konstatovala Marie Tesařová z jihlavské pobočky Ředitelství silnic a dálnic s tím, že stejně se bude postupovat na žďárské silnici. Ze sloupků rychle mizí barva, často už na nich zbývá jen odrazka. "Výrobce nám řekl, že šlo jen o vadnou šarži," řekla Tesařová. Podobné problémy byly ale se sloupky už před několika lety ve Zlínském kraji. Jednou z příčin, proč ze sloupků rychle mizí barva, je sůl a odlétávající kamínky. To zastaralým, ale osvědčeným plastovým kulatým sloupkům nevadí.
Krajští silničáři už mají jasno. "Na svých silnicích už je používat nebudeme," konstatoval výrobní náměstek Jiří Kašpárek. Ředitelství silnic a dálnic je opatrnější. Konstatuje, že velkou výměnu plastových směrových sloupků za plechové na silnicích prvních tříd nechystá, nechává si ale zadní vrátka. "Ještě je budeme testovat, je to pro nás cenově zajímavé. Ale pokud bychom měli neustále řešit reklamace a sloupky měnit, zajímavé to být přestane," vysvětlila Tesařová.
Firma GS Plus, která sloupky vyrábí, slibuje nápravu. Všem správcům komunikací, kteří sloupky nakoupili, nabídla v rámci reklamace výměnu. "Nové sloupky už budou v pořádku," slíbil jednatel Jaroslav Šedý. Chyba podle jeho slov vznikla v Turecku, kde dělníci udělali technologickou chybu. "Nedošlo k neutralizaci po zinkování, pod barvou se tak začaly tvořit fosfátové plyny," vysvětlil. Šedý věří, že správci komunikací dají sloupkům další šanci. Firmě po problému klesl prodej sloupků na polovinu.
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Ekonom: Český mlékárenský průmysl není efektivní. Asi polovina másla je z dovozu, stát na tom tratí
-
Po technoparty v Berlíně bojuje v nemocnicích o život 13 lidí. Dalších 27 je ve vážném stavu
-
Ukrajina chystá rekonstrukci vlády. Zelenskyj požádal ministryni Svyrydenkovou, aby se ujala jejího vedení
-
Češi a Poláci se nejvíce bojí ruského vměšování do voleb. Pro Slováky je hrozba EU, ukazuje průzkum