Prodeje stíracích losů trhají před Vánoci rekordy. Lidé je dávají blízkým pod stromeček

22. prosinec 2017
Zprávy z

Prodeje stíracích losů letos budou podle odhadů sázkových společností rekordní. Těsně před vánočními svátky totiž lidé kupují losů výrazně víc než jindy. Prodeje rostou až trojnásobně. Letošním hitem jsou například stírací jmenovky na dárky.

Sázkové firmy kvůli konkurenčnímu boji přesná čísla nezveřejňují. Řádově se ale před svátky prodaly miliony kusů. Například společnost Tipsport prodá jen v předvánočním období více než jeden milion stíracích losů. Zájem je hlavně o kartičky s vánoční tematikou.

„V průběhu roku se nejvíc prodávají losy za padesátikorunu, ale v období svátků se průměrná cena zakoupeného losu výrazně zvyšuje. U všech stíracích losů přitom platí, že čím dražší los si koupíte, tím máte i větší šanci na výhru a samozřejmě se taky zvyšují hodnoty výher,“ říká mluvčí společnosti Václav Sochor.

Větší šance na výhru

Třeba Sazka očekává, že tržby z prodeje losů v letošním roce překročí 120milionovou hranici. V posledním týdnu před Vánocemi eviduje firma přibližně o 40 procent vyšší prodeje ve srovnání s ostatními měsíci.

Šance na výhru je u losů větší než třeba u loterie. Podle údajů prodejců vyhrává každý čtvrtý prodaný tiket. Záleží ale na hodnotě zakoupeného losu. U dražších losů obchodníci slibují i milionové výhry. Výjimkou ale nejsou ani věcné ceny, jako je třeba automobil nebo zájezd. U některých losů pak lidé můžou vyhrát například rentu 100 tisíc korun měsíčně, a to po dobu pěti let.

„U některých losů může být jedna velká hlavní výhra 10 milionů, u jiných pak například více hlavních výher ve výši 1 milion korun. Například u vánočního losu za 100 koruny jde na výhry 65 procent, u losu za 500 korun je to pak až 70 procent z ceny celé emise losů,“ dodává mluvčí společnosti Sazka Veronika Diamantová.

300 korun ročně za losy

Podle obchodníků utratí každý dospělý Čech za nákup stíracích losů v průměru necelých 300 korun ročně.

Velkou roli při výběru hraje vidina vysokých výher. Že právě suma přitahuje zájem lidí o sázení, firmy dobře ví a využívají toho při tvorbě grafiky. Výhra je totiž na kartičce většinou hodně zvýrazněná. Až 80 procent losů nakupují ženy. I to je podle hazardníků důvod, proč se při výrobě kartiček kouká na design. Nejprodávanější jsou proto třpytivé losy, s motivy zlata, šperků nebo třeba bankovek.

Výherní políčka Češi stírají už více než čtvrtstoletí. Vůbec největší popularitu ale získaly losy v roce 1992, a to díky televizní loterii Tutovka, která se v tu dobu stala nejsledovanější soutěží. Během pěti let vysílání pořadu si lidé koupili skoro čtvrt miliardy losů. Možná nejvyšší výhra byla tehdy jeden milion korun.

Dnes už jsou k dispozici nejen stírací losy v papírové podobě, zájemci si můžou zakoupit třeba i virtuální tiket na internetu, kde políčka stírají klikem myši. Všechny kartičky sázkových společností se přitom vyrábějí v zahraničí. A to hlavně v Anglii nebo ve Spojených státech. Už od příštího roku by ale Česko mohlo mít svoji vlastní výrobnu. Plánuje ji Státní tiskárna cenin. Ze začátku chce tisknout spíš malé série losů k příležitosti různých výročí například pro obce.

autor: zus
Spustit audio