Obchvat Brodu mi nevadí, vadí mi přístup státu, říká farmář. Přiměl soud k přerušení stavby

27. duben 2022

Obchvat Havlíčkova Brodu přišel o stavební povolení. Stavební stroje se tam ale zatím nezastavily. Trvá spor státu s farmářem Miroslavem Hrtúsem.

Budoucí obchvat Havlíčkova Brodu je aktuálně bez stavebního povolení. Krajský soud v Brně ho totiž zrušil. Vyhověl tak žalobě zemědělce Miroslava Hrtúse, podle kterého nebyly dostatečně vyřešeny budoucí vlivy stavby, zejména emise působící na okolní pozemky. 

Práce pokračují …

Přestože obchvat momentálně nemá stavební povolení, práce dál pokračují. Nadále se tam pohybuje spousta dělníků a zeminu upravují stavební stroje. Podle mluvčího Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jana Rýdla nelze práce jen tak přerušit. 

„Rozhodnutí soudu přichází v okamžiku, kdy je stavba daleko za polovinou. Za zrušením platnosti stavebního povolení přitom stojí jedinec. Ředitelství silnic a dálnic jako investor ovšem podle zákona nesmí stavbu jen tak opustit. Nejprve provedeme s příslušným stavebním úřadem a ministerstvem dopravy kontrolu stavu stavby, tedy identifikujeme objekty, kterých se rozhodnutí soudu bezprostředně týká a stanovíme postup jak utlumit výstavbu.“

ŘSD podle Rýdla také společně s ministerstvem dopravy pracuje na doplnění potřebné dokumentace tak, aby se mohla stavba obchvatu opět obnovit. To si přeje i místostarosta Havlíčkova brodu Libor Honzárek (TOP09). „Na dokončení obchvatu čekáme - příměr je trochu silnější - čekáme jak na smilování. Je to kýžené přání naprosté většiny havlíčkobrodských občanů.“

Farmář si stojí za svým

Farmář Miroslav Hrtús, který v okolí obchvatu hospodaří a proti stavbě se úspěšně ohradil, si ale stojí za svým. „Ten rozsudek je podle nás správný a je potřeba tu stavbu a její vlivy na životní prostředí přehodnotit.“

S ŘSD se nedohodl už před zahájením stavby na výkupu svého pozemku. Stát tak začal s vyvlastněním. „Ten začátek, co proběhl, byl podle mě tak tragický, že to v podstatě nastartovalo tu mojí obranou reakci.“ 

V současnosti mu prý nejde o finanční náhradu nebo o zastavení stavby samotného obchvatu, ale o změnu chování státu vůči vlastníkům půdy. „Myslím si, že by s tím zákonodárci měli něco udělat. Samozřejmě o ni potřebují stavět, ale ať nejstavějí stát do pozice mocipána, který má absolutní moc, a může s tím vlastníkem dělat, co chce. To je zásadně špatně podle mě.“

Havlíčkobrodský obchvat za téměř 2 miliardy korun měl být podle původního harmonogramu otevřen na konci roku 2023. Jestli bude mít rozhodnutí soudu na zprovoznění stavby dopad, ŘSD momentálně nechtělo komentovat.

Spustit audio