Na Vysočině se zhoršuje stav silnic kvůli nárůstu těžby dřeva, upozornili cestáři

15. srpen 2020 06:00

Stav vozovek na Vysočině se podle krajských silničářů v posledních letech zhoršuje kvůli vysoké přepravě dřeva z lesů ničených kůrovcem.

Při nakládání dřeva jsou podle nich navíc poškozované krajnice komunikací.

Další zátěž představuje přeprava stavebního materiálu kvůli opravám dálnice D1. Zkracování životnosti silnic se prodraží, uvedl v tiskové zprávě ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Radovan Necid. „V případě, že dojde na vynucené zkrácení životnosti silnic o dva roky, stoupnou náklady na údržbu, podle našich prvních propočtů, přibližně o 150 milionů ročně,“ uvedl Necid.

4500 kilometrů silnic

Na Vysočině patří kraji přibližně 4500 kilometrů silnic II. a III. třídy. Jejich opravy a údržba teď podle údajů kraje ročně stojí okolo 1,4 miliardy korun.

Doba životnosti silnic se pohybuje mezi 20 až 25 lety, i podle jejich dopravního významu, zatížení a údržby. Pak potřebují rekonstrukci.

Těžba dřeva

Těžba dřeva na Vysočině byla podle Českého statistického úřadu poslední dva roky nejvyšší v Česku, rychlým tempem podle lesníků pokračuje i letos. Zatímco v letech 2006 až 2016 se na Vysočině podle statistik těžilo ročně mezi 1,3 až 1,6 milionu metrů krychlových dřeva, v roce 2018 to bylo 3,74 milionu metrů krychlových a loni 7,76 milionu metrů krychlových.

Po silnicích Vysočiny podle silničářů přepravily kamiony za minulý rok skoro pětkrát víc kulatiny než v roce 2016. Spočítali, že při průměrném zatížení kamionu 30 tunami dřeva, to představuje přes 163.000 naložených nákladních aut.

Podle náměstka krajské správy a údržby Tomáše Mátla je také někdy vytěžené dřevo uskladněné příliš blízko silnic. Místy je až v silničních příkopech a brzdí odtékání vody v přívalových deštích.

zdroj: ČTK
Spustit audio