Na Vysočině se zhoršuje stav silnic kvůli nárůstu těžby dřeva, upozornili cestáři
Stav vozovek na Vysočině se podle krajských silničářů v posledních letech zhoršuje kvůli vysoké přepravě dřeva z lesů ničených kůrovcem.
Při nakládání dřeva jsou podle nich navíc poškozované krajnice komunikací.
Další zátěž představuje přeprava stavebního materiálu kvůli opravám dálnice D1. Zkracování životnosti silnic se prodraží, uvedl v tiskové zprávě ředitel Krajské správy a údržby silnic Vysočiny Radovan Necid. „V případě, že dojde na vynucené zkrácení životnosti silnic o dva roky, stoupnou náklady na údržbu, podle našich prvních propočtů, přibližně o 150 milionů ročně,“ uvedl Necid.
4500 kilometrů silnic
Na Vysočině patří kraji přibližně 4500 kilometrů silnic II. a III. třídy. Jejich opravy a údržba teď podle údajů kraje ročně stojí okolo 1,4 miliardy korun.
Doba životnosti silnic se pohybuje mezi 20 až 25 lety, i podle jejich dopravního významu, zatížení a údržby. Pak potřebují rekonstrukci.
Těžba dřeva
Těžba dřeva na Vysočině byla podle Českého statistického úřadu poslední dva roky nejvyšší v Česku, rychlým tempem podle lesníků pokračuje i letos. Zatímco v letech 2006 až 2016 se na Vysočině podle statistik těžilo ročně mezi 1,3 až 1,6 milionu metrů krychlových dřeva, v roce 2018 to bylo 3,74 milionu metrů krychlových a loni 7,76 milionu metrů krychlových.
Po silnicích Vysočiny podle silničářů přepravily kamiony za minulý rok skoro pětkrát víc kulatiny než v roce 2016. Spočítali, že při průměrném zatížení kamionu 30 tunami dřeva, to představuje přes 163.000 naložených nákladních aut.
Podle náměstka krajské správy a údržby Tomáše Mátla je také někdy vytěžené dřevo uskladněné příliš blízko silnic. Místy je až v silničních příkopech a brzdí odtékání vody v přívalových deštích.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Rozšíření mobilizace Ukrajinců? Ty, kdo do armády nechtějí, tady nepotřebujeme, říká paramedik
-
Nelze nekonat, shodli se zástupci koalice a opozice na schůzce u prezidenta o důchodové reformě
-
Polská kontrarozvědka vyšetřuje síť zaměřenou proti EU a Voice of Europe. Spolupracuje s Českem
-
Japonský modul SLIM nečekaně přežil už druhou lunární noc. Pomohlo mu převrácení při dosednutí