Na trať z Moravských Budějovic do Jemnice se vrátí vlaky. Turisty sveze unikátní historická souprava

6. březen 2013

Jemnice pokračuje v boji za zachování železniční tratě. Poté, co na ní Kraj Vysočina v roce 2010 skoncoval s osobní přepravou, chtěli úředníci zrušit i samotnou trať. Teď má ale přejít do majetku města. S největší pravděpodobností po ní začnou už letos na podzim jezdit výletní vlaky. Martin Kouřil ze Spolku pro veřejnou dopravu postupně skládá historickou vlakovou soupravu.

„Myslíme si, že krajina Jemnicka a Moravskobudějovicka je velice pěkná a že návštěvníci z Telče, Znojma, Třebíče nebo Jemnice budou mít možnost jiné atrakce. Projekt počítá s tím, že budeme spojovat tři památky na jihozápadní Moravě – Jaroměřice, Moravské Budějovice a Jemnice,“ vysvětluje Martin Kouřil.

Historický vlak bude táhnout zelená lokomotiva s červenými loukoťovými koly. Je sice motorová, ale má kola se spojnicovým pohonem, tedy po stranách propojená velkou ocelovou hřídelí, stejně jako parní lokomotivy.

V České republice jde o naprostý unikát. Zatím stojí v depu na moravskobudějovickém nádraží ve velké plechové hale. Kdysi jezdila v Polsku na vlečce. Její výhodou je, že hodně utáhne a hlavně svým vzhledem připomíná parní lokomotivy.

Vagony pro cestující budou přestavěné z takzvaných hytláků. „V nákladním vlaku je obyčejně řazen ještě tzv. hytlák – zelený vůz, který má takovou ‚vyhlídku‘, kde je vystrčené okénko, odkud nádražák mává pro odjezd vlaku a podobně. Tento vůz bychom chtěli přestavět,“ plánuje Kouřil.

Historická lokomotiva bude jezidt na trati Moravské Budějovice - Jemnice

V současné době po trati z Moravských Budějovic do Jemnice, kde Kraj Vysočina v roce 2010 zrušil osobní dopravu, občas projede pouze nákladní vlak ČD Cargo. Ten vozí dřevo a kovový šrot.

autoři: Michal Malý , mka
Spustit audio