Krizové telefonní linky se v obcích a městech na Vysočině osvědčily. Lidé volají o pomoc

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Senior v roušce na nákupu

Vlastní krizovou linku pro seniory a další ohrožené osoby zřídila většina obcí na Vysočině. Někde se potřební lidé spojí s dobrovolníky, jinde s pečovatelskou službou.

„Dobrý den, infolinka města Humpolec, Fiala. Vy tady máte prarodiče, jedná se o jednotlivce nebo o manželský pár?“ Vedoucímu odboru zdravotnictví a sociálních věcí na humpoleckém úřadě Josefu Fialovi se pracovní náplň rozšířila o krizovou linku.

„Denně to tak byli tři, čtyři lidé. My jsme shodou okolností asi měsíc před tím vypuknutím pandemie vůbec řešili právě nabídku sociálních služeb ve městě pro seniory, což znamená, že v podstatě ti lidé ty kontakty měli a možná i to se odrazilo na tom, že pokud tu službu někdo potřeboval, tak si ji zvládl zajistit sám.“

Dobrovolníci

V Humpolci je mnohem více dobrovolníků než lidí, kteří jejich pomoc přes krizovou linku vyhledávají.

Linka je podle Josefa Fialy určená primárně pro lidi, kteří pomoc zvenčí potřebují – ať už se jedná o seniory, dlouhodobě nemocné osoby nebo třeba rodiny ve finanční krizi.

„Využívaná byla hlavně ze začátku, kdy volali senioři, většinou to byly hlavně dotazy na roušky a jejich roznášení, pak samozřejmě i možnosti, co se týkalo pečovatelské služby, to znamená roznáška obědů, popřípadě nákupu. Potom odkazujeme přímo na konkrétní služby.“

Pomoc charity i zdravotníků

Do plánování fungování krizové linky se zapojily například charitativní organizace a dobrovolnická centra nebo místní zdravotníci, potvrzuje místostarostka Humpolce Alena Kukrechtová (ODS): „Lékaři nám nabídli jakousi pomoc, že když by se jim tam objevil někdo ze seniorů, nebo nejen seniorů. To byl začátek, neměli jsme představu, jak moc se tady bude rozvíjet covid-19, kolik lidí bude v karanténě a bude potřebovat nějakou pomoc.“

„A těch lidí tolik nevolalo, tak jsme si říkali, jestli neděláme něco třeba špatně, jestli jsme to všude dali vědět a pak jsme si udělali závěr, že tady máme asi skvělé občany, co se dokáží postarat o své okolí, ale kdo by opravdu potřeboval pomoc, ať se neostýchá, zavolá,“ dodala místostarostka.

Krizová linka v Humpolci funguje už zhruba dva týdny. K zastižení je na ní Josef Fiala na dvou různých číslech od devíti do dvanácti hodin dopoledne ve všední dny.

Spustit audio
autoři: Tereza Pešoutová , mik

Související