Emisní limity budou od září přísnější. Filtry pevných částic se budou montovat i do benzínových aut

18. březen 2018
Zprávy z

Češi loni nakoupili rekordních více než 270 tisíc nových osobních aut, uvádí Svaz dovozců automobilů. Prodeje rostly i v celé Evropské unii, kde šlo o více než 15 milionů vozů. Aby s přibývajícími auty nerostlo i množství škodlivin v ovzduší, od začátku letošního září se znovu zpřísní emisní norma Euro.

Nově registrovaná osobní auta budou muset plnit normu Euro 6c, tedy přísnější limity. V tomto případě půjde zejména o prachové částice, říká Petr Knap, partner poradenské společnosti EY odpovědný za automobilový průmysl.

„Logicky budou větší náklady na výrobu. Ovšem dopad na cenu není tak jednoznačný. Hlavní dopad v tuhle chvíli, co se týká cen, bude mít pravděpodobně nová metodika měření emisí, která prodlužuje testovací cyklus, zvyšuje rychlosti, při kterých se měří emise, a podobně,“ řekl Knap.

Cenu aut ale aktuálně výrazně ovlivňuje i měnící se poptávka zákazníků. Podle Knapa se dramaticky změnil poměr poptávky od nafty ve prospěch benzinových motorů. To v některých případech vede ke zdražení benzinových aut.

Naftové motory zmizí i z některých vozů Škody Auto, říká mluvčí firmy Vítězslav Pelc. „V segmentu menších vozů, jako je Fabie nebo Rapid, moderní dieselové agregáty vyžadují pro splnění emisních požadavků velmi drahé technologie, které přestávají být pro cenově senzitivní zákazníky akceptovatelné,“ popisuje Pelc.

Škoda tak pracuje na alternativách, jako jsou pohon na stlačený zemní plyn, hybridní i čistě elektrické vozy.

Přísnější norma se dotkne také benzínových aut. Například podle Davida Haidingera, mluvčího společnosti BMW Group v Česku, se od září letošního roku budou filtry pevných částic postupně montovat do všech benzinových modelů.

Jak vysoké náklady navíc přísnější normy přinášejí, říká Michal Vojtíšek, odborník na spalovací motory a emise Fakulty strojní ČVUT v Praze. „Například výrobní cena filtrů částic je několik tisíc korun. Přitom desetitisíce se běžně platí za různé nadstandardní vybavení. Emise zabíjejí nejméně desetkrát tolik lidí, než dopravní nehody,“ vysvětluje Vojtíšek.

Podle něj je dnes důležité hlavně to, aby emisní limity platily ve skutečném provozu a ne jen v laboratoři.

Spustit audio