Distanční vzdělávání dětí ze znevýhodněného prostředí: Roste na Slovensku ztracená generace?

3. prosinec 2020

Zatímco západoevropské země ponechaly i během lockdownu školy otevřené, na Slovensku vzdělávací instituce zavřeli. Žáci a studenti se mají vzdělávat distančně.

Už během první vlny pandemie koronaviru ztratilo možnost vzdělávat se přes 52 tisíc dětí, hlavně ze sociálně znevýhodněného prostředí. Ani během druhé vlny pandemie se tyto děti neučily. Vláda a krizový štáb na Slovensku proto rozhodli o jejich návratu do škol.

Střední školy na Slovenskou jsou zavřené už více jak měsíc. Žáci 5. až 9. ročníku nechodí do školy od konce října. Nejhůře jsou na tom děti, které neměly možnost vzdělávat se online formou. Učitelé jim nosili pracovní listy přímo domů. Více učitel Rado Chalúpka:

„Oproti online výuce má tato forma zřejmé nevýhody. Pracovní listy musí být buď výrazně jednodušší, nebo musí přijít individuální podpora, která je časově velmi náročná.“

Mimo vzdělávací proces

Přibližně pouhých 30 procent romských dětí se během krize doma zapojilo do vyučování. Žáci z chudých rodin nemají k dispozici internet, ani tablety či notebooky. Ne všichni učitelé byli ochotni chodit po osadách a roznášet žákům pracovní listy. Pokračuje ředitel občanského sdružení eduRoma Vladimír Rafael:

„Proces nebyl vládou vůbec koordinovaný. To byla jedna z hlavních příčin, proč nám offline děti vypadly ze vzdělávacího procesu.“

Děti ve hmotné nouzi proto musí od poloviny listopadu chodit do školy. Premiér Igor Matovič a ministr školství Branislav Gröhling:

„Nemůžeme dále dopustit, aby nám z těchto dětí vyrůstala ztracená generace. Děti jsou v hmotné nouzi, protože nemají k dispozici základní životné potřeby.“

„Všude v zahraničí se školy zavírají jako poslední a otevírají jako první. U nás je to přesně naopak.“

Kdy se vyučování obnoví?

Rozhodnutí obnovit vyučování ocenili hlavně rodiče dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí.

„Potřebují se učit. Doma je to nenaučíme tak, jako učitelé.“

„Ráda bych, aby se děti vrátily do školy. Všechny stupně.“

Vyučování se v malých skupinách o maximálně 5 žácích a jednom učiteli může realizovat, pokud to umožní provozní podmínky. Pro mnoho učitelů ale nastal problém – zvládnout musí nejen výuku žáků ve škole, ale i těch, kteří se nadále vzdělávají doma online. 

Rezort školství vyslal školám na pomoc studenty z pedagogických fakult. Kdy se na slovenských školách obnoví klasické vzdělávání prezenční formou, se zatím neví. Ministerstvo školství požaduje, aby se všichni žáci a studenti vrátili do škol už nyní. Premiér Igor Matovič je za jejich návrat do školních lavic až po novém roce.

Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová