Bezpečný přechod dálnice pro zvěř. Nad D1 u Humpolce dokončují první z ekoduktů

14. srpen 2021 06:00

Na D1 poblíž Humpolce dokončují první ze čtyř ekoduktů, které by měly po dlouhých letech umožnit migraci zvířat přes dálnici.

U nejrušnější dálnice v České republice tak zmizí jedna z největších migračních bariér pro volně žijící zvěř. O život na autostrádě přišel například vlk a daleko k tomu neměl ani zmatený los, který se kdysi marně snažil dostat ke stádu v jižních Čechách.

Přechodová pláň

Takzvané ekodukty budou na D1 hned na čtyřech místech. Dokončení prvního z nich u Humpolce je v plánu během příštího týdne. „Ekodukt je už těsně před dokončením. V podstatě tady probíhají finální práce na rovnání té pláně ekoduktu.“

Nový ekodukt přes D1 u Humpolce

Ředitel Agentury ochrany přírody a krajiny na Vysočině Václav Hlaváč se prochází po novém migračním koridoru zvířat, který vzniknul jako most nad dálnicí D1 u Humpolce. „Je dohodnuto, že ta pláň je 40 metrů široká, téměř 80 metrů dlouhá a nebude úplná rovina. Terén bude vymodelovaný do nějakých přirozenějších tvarů.“

První zvíře

S velkou pravděpodobností se po novém speciálním mostě žádné zvíře neprošlo, kolem je stále stavební ruch a spousta velkých strojů. Václav Hlaváč ale nepochybuje, že se po dokončeném ekoduktu budou zvířata procházet.

Jeho umístění navazuje na využívané migrační koridory, které agentura mapuje posledních 20 let. „Vidíme tady, že z obou stran navazují velké lesní celky. Máme ověřené, že právě v těchto místě probíhaly v dřívější době migrace losů. Nedaleko tady byl přejetý vlk na D1.“

Nový ekodukt přes D1 u Humpolce

Podobné je to také s dalšími třemi ekodukty, které v současnosti na D1 vznikají. Ty by měly být dokončené do podzimu, říká mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl: „Dokončení všech ekoduktů v rámci modernizace je vázané na dokončení celkové modernizace D1 mezi Brnem a Prahou. Tedy na přelomu září a října.“

Náklady na vybudování čtyř ekoduktů ale nejsou malé. Podle Rýdla se cena jednoho pohybuje mezi 20 až 80 miliony podle náročnosti stavby. Celkově by jejich vybudování mělo vyjít na zhruba 230 milionů korun.

autoři: Patrik Salát , mik
Spustit audio

Související