90 let křižuje Hradec Králové veřejná doprava. Gočár plánoval pro město tramvajovou linku

2. říjen 2018

Autobus, trolejbus i stále populárnější elektro-bus. Tím vším se můžete po Hradci Králové svézt veřejnou dopravou. A možná si ani neumíme představit, že by taková hromadná doprava v našich městech neexistovala. V Hradci Králové už funguje dokonce neuvěřitelných 90 let.

Nejen o tom, že Dopravní podnik města Hradec Králové slaví kulatiny si budeme povídat s vedoucím marketingu Ing. Františkem Medunou. Kdy začaly v Hradci Králové jezdit první autobusy hromadné dopravy?
Nejdříve došlo k založení společnosti, která se věnovala veřejné dopravě. A v říjnu 1928 byly založeny Autodráhy města Hradce Králové. Následně, od 1. prosince, byla do provozu uvedena první autobusová linka Kukleny - nádraží - Slezské Předměstí. Jezdily na ní dva vozy Škoda. A zajímavé bylo, že se první den jezdilo zadarmo. Ale zadarmo jezdili oni řidiči, kteří vozy řídili.

Zkusme se přenést do onoho roku 1928. To musela být tenkrát pro obyvatele Hradce Králové jistě velká událost.
Určitě. Proběhly i slavnostní proslovy primátora města a dalších osobností. V té době se také řešila i otázka tramvají v Hradci Králové. Ale nakonec máme v metropoli východních Čech trolejbusy.

Tramvaje mne zaujaly. Protože Pražský most, který leží nedaleko budovy Českého rozhlasu Hradec Králové, dokonce ony koleje pro tramvaje měl připraveny.
Přesně tak. Pražský most měl koleje, který byly ale v roce 1932 odstraněny. Samotná myšlenka tramvají v Hradci Králové vznikla už v roce 1895. Projektovaná trasa měla 4 kilometry a devět zastávek. Postupně se to ovšem měnilo a vznikaly další projekty. Ale ještě v plánech od architekta Josefa Gočára z roku 1928 jsou elektrické dráhy. Ale nakonec to skončilo tím, že se asi 20 let poté objevily v Hradci Králové trolejbusy.

Ale ty trolejbusy už prostě k Hradci Králové patří. Je tím známý a výjimečný. Kolik je vůbec měst v České republice, kde jezdí trolejbusy?
U nás je zhruba 15 měst, které mají trolejbusovou dopravu. Také to prošlo různými výkyvy, když byla v 70. letech minulého století naftová krize. V Hradci Králové jsou tedy trolejbusy od roku 1949. 2. května byla zahájena doprava na lince Hlavní nádraží - Nový Hradec Králové. Bylo to 21 let po autobusech. Takže příští rok v květnu oslavíme neuvěřitelných 70 let trolejbusové dopravy v Hradci Králové.

Dopravní podnik má prostě každý rok důvod k oslavám!
Tak krásně nám to vyšlo.

Tedy na té původní, první trolejbusové lince, z Hlavního nádraží na Nový Hradec Králové, jezdí dnes také ony parciální trolejbusy.
Ano, parciální trolejbusy, někdo také říká trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem. Od letošního roku máme v Hradci Králové devět nových parciálních trolejbusů. ty doplňují onu flotilu 31 našich trolejbusů, které jsme měly předtím.

Tyto trolejbusy tedy mohou jezdit i do míst, kde není trolejové vedení.
Přesně tak. Mohou ujet 10 kilometrů bez trolejového vedení.

Jak to vypadalo se zázemím dopravního podniku v Hradci Králové? Dnes všichni vědí, že vaše centrála je na Slezském Předměstí v Pouchovské ulici. Ale původní vaše zázemí bylo úplně jinde.
Původně to bylo vlastně nedaleko od stávající budovy rozhlasu. Bylo to v bloku domů mezi Škroupovou a Průmyslovou ulicí. Tam byl v čísle 726 počátek garáží dopravního podniku. Toto zázemí bylo opuštěno v roce 1953. V letech 1949 až 53 se budovalo ono zázemí, které máme na Pouchovské ulici.

Musíme také připomenout krásnou knížku, které o hromadné dopravě v Hradci Králové před několika lety vyšla.
Ano, před 5 lety jsme vydali knížku k 85. letům historie veřejné dopravy v Hradci Králové. Myslím si, že je ještě v hradeckých knihkupectvích občas k sehnání. Je v ní opravdu velké množství krásných fotografií a dobových dokumentů. Je to opravdu krásná publikace.

K onomu 90. výročí, kdy do ulic Hradce Králové vyjely první autobusy, chystá zdejší dopravní podnik také oslavy spojené se dnem otevřených dveří.
Ano, bude to v sobotu 6. října od 9:00 do 15:00 hodin. Zveme všechny na bohatý program. Když jsem dělali v minulých letech oslavy, tak byla velká odezva na historické vozy. Tak jsme teď připravili celkem pět historických vozidel, z toho jsou čtyři autobusy. Pro vaši představu, jeden je z roku 1945, druhý z roku 1951, další je z roku 1965 a poslední z roku 1993.

A bude to takové pěkné srovnání s tím, čím se po Hradci Králové vozíme dnes.
To je nesrovnatelné. Letošní rok byl vůbec takovým milníkem v historii královéhradecké MHD. V současnosti máme 32 nových vozů, nakoupili jsme 20 elektro-busů, 9 parciálních trolejbusů a 3 naftové trolejbusy. Elektro-busy a parciální trolejbusy byly pořízeny za pomoci dotací z Evropské unie. A nechceme se zastavit, na příští rok chystáme nákup dalších 10 naftových autobusů.

Všiml jsem si, že v posledních měsících vyrazilo do ulic Hradce Králové více oněch elektro-busů. Řekl bych, že je to teď taková vlajková loď zdejší městské hromadné dopravy. A také budoucnost.
Určitě. Hradec Králové je v tomto opravdu takovým průkopníkem a propagátorem. Je jich tu nejvíc v celé naší republice. Je s tím krásná a tichá jízda. Také je v sobotu lidem ukážeme a předveme.

Měl jste také sen, jako malý kluk, být řidičem autobusu? Protože mnoho kluků jistě takový sen má.
Tak já jsem takový sen neměl. Mé sny se ubíraly úplně jiným směrem. Ale samozřejmě, pokud by měl někdo zájem stát se řidičem MHD, rádi jej uvítáme. Posluchači jistě vědí, že je v České republice posledních dejme tomu pět let chronický nedostatek řidičů kamionové a autobusové dopravy. Podle některých údajů chybí až deset tisíc řidičů. Tak i my se musíme starat o to, aby měl kdo Hradečáky vozit. Zájemce může přijít k nám na personální oddělení, nebo může přijít na den otevřených dveří, kde mu poskytneme veškeré informace.

Mezi řidiči máte také spoustu žen, tedy řidiček.
I v tom jsme možná opět výjimeční. Z počtu 220 řidičů, které máme, je v současné době 29 řidiček. To je velmi vysoké číslo. A je pravda, že řidičky jsou takovým osvěžením v té hromadné dopravě. Jsou usměvané a klidné.

Kromě seriálu o městské hromadné dopravě, který na rozhlasových vlnách chystáme pro posluchače na tento týden, to bude také přímý přenos z areálu dopravního podniku a možná také i přímo z nějakého linkového autobusu. To bude v pátek 12. října dopoledne. Ale den otevřených dveří bude u vás už v sobotu 6. října od 9:00 do 15:00. A bude nejen na vaší centrále, ale také na dopravním terminálu.
Ano, bude to nejen v našem areálu, ale můžete přijít i na dopravní terminál. Tam můžete vidět naše originální dispečerské pracovistě, bude tam otevřená měnírna, můžete se podívat i na to, jak se elektro-busy nabíjejí. A potom se můžete nechat svézt do našeho areálu v Pouchovské ulici. Tam bude ještě spousta statických ukázek historické i současné techniky, bude tam také tým silniční bezpečnosti. Akce se koná za každého počasí a bude to určitě paráda. Nezapomínáme ani na občerstvení, srdečně všechny zveme.

Moc děkuji za povídání o autobusech a historii městské hromadné dopravy Františku Medunovi.
Děkuji za pozvání a těším se na viděnou při našem dni otevřených dveří.

autoři: Jakub Schmidt , baj
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.