Výrobce lyžařských hůlek z Jeseníku nese jméno prvních lyžařů z dalekého Norska

Mají současné lesy naději na znovuzrození? Bezesporu, jen musíme počítat, že budou jiné
Už od roku 1995 existuje v Jeseníku rodinná firma Birki, jejíž produkce míří z města pod horami do hor a kopců celého světa. Patří totiž mezi pět společností, které umí vyrobit lyžařské, ale i trekové hůlky od začátku až do konce.
Netradiční jméno firmy má své kořeny ve staré norštině, respektive v pojmenovaná odbojové skupiny Birkebeinerů, kteří se proslavili zejména tím, že doprovázeli dvouletého následníka trůnu Haakona Haakonssona, zimní krajinou bezpečně z Lillehammeru do Trondheimu. Pohybovali se na předchůdcích současných lyží a jsou tak považování za otce lyžování. „Požádal jsem při zakládání firmy norské muzeum v Lillehammeru, zda by souhlasili s tím, že bychom si zaregistrovali název podle Birkebeinerů Birki. Oni souhlasili, takže ten název hrdě neseme dále,“ vysvětluje zakladatel a majitel firmy Marek Schromm.
Několik set tisíc hůlek ročně
V současné době firma z Jeseníku produkuje různé druhy hůlek v počtu několika set tisíc ročně. Přestože značek najdeme na lyžařských a trekových hůlkách mnoho, ne všechny firmy hůlky vyrábějí sami. A tak v Jeseníku mnohdy vznikají hůlky například pro renomované výrobce lyží, pro velké obchodní řetězce a dokonce i například pro nejmenovaný řetězec rychlého občerstvení. „Je to dáno tím, že kapacita naší výroby je mnohokrát vyšší, než kolik hůlek bychom dokázali prodat pod naší značkou. A tak nabízíme výrobu i pro další producenty,“ vysvětluje Marek Schromm.
Přestože se zdá, že hůlek je mnoho typů, ve skutečnosti se jedná o pět základních modelů. Jsou to hůlky pro sjezdové, běžecké a skialpové lyžování, a pak hole používané spíše v létě, a to jsou hůlky trekingové a na nordic walking. Každá hůlka má své specifické vlastnosti a dále už se liší jen v detailech a požitých materiálech. Mohou být buď z hliníku, nebo z kompozitních materiálů.
I když je v současné době sezóna v plném proudu, ve firmě Birki panuje relativní klid. Je to dáno tím, že hlavní nápor výroby na firmu dopadá paradoxně v létě, kdy musí stihnout vyrobit a expedovat hůlky na následující sezónu. S tím souvisí i to, že design hůlek se dělá minimálně dva roky dopředu. Zatímco funkční vlastnosti hůlek jsou dány právě konstrukcí a materiálem, který se příliš nemění, právě design je to co nutí firmu stále investovat do nových technologií. „Reagujeme na přání obchodníků, případně dalších odběratelů. Někdy je ale musím brzdit, protože jejich požadavky třeba na drobné změny designu rukojetí a dalších částí jsou ve skutečnosti provázeny obrovskými náklady na vytvoření nových forem. Takže je to i otázka kompromisu, „ vysvětluje Marek Schromm.
Do výroby, ale i zákulisí produkce lyžařských hůlek jsme se vydali s rozhlasovým mikrodonem, v další díle cyklu Přímo z místa.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor


Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.