Všímavost je v umění důležitější než talent a invence, říká Pavel Büchler. Odrazovým můstkem jeho tvorby jsou stará média, slova a zvuky
Pavel Büchler původně studoval typografii, a kdyby v 80. letech neopustil Československo, dost možná, že by se jí věnoval dodnes. V Anglii ale rozvíjel linii volného umění, kterou započal ještě v Praze experimenty s akčním uměním. Co z typografie v jeho životě zůstalo? Jak vnímá vztah mezi umělcem, dílem a divákem, v čem jsou pro něj zásadní texty Franze Kafky a Karla Marxe a jak se během dvaceti let proměnilo umělecké vzdělávání? Ve Vizitce se ptala Hana Slívová.
Související
-
Náš obor se vyvíjí denně, říká mladý typograf Vojtěch Říha. Jeho písmo používají světové módní firmy
Vojtěch Říha dostal v New Yorku nedávno cenu za „celoživotní tvorbu pro typografy do pětatřiceti let“, jeho písmolijna Superior Type je totiž celosvětový pojem.
-
Pracovna: V ateliéru malíře a grafika Patrika Hábla
Výtvarník Patrik Hábl (1975) patří na naší umělecké scéně k nejvýraznějším malířův střední generace. Znají ho ale i za hranicemi.
-
Umění má schopnost reflektovat úzkosti, nikdy by je ale nemělo ilustrovat, říká Jiří David
Ačkoliv v současné době vystavuje pro sebe atypické skleněné vázy, poslední rok a půl se multimediální umělec Jiří David věnuje hlavně obrazům.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!
Jan Rosák, moderátor
Slovo nad zlato
Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.