Takovou výstavu autor Mikulášových patálií ještě neměl, říká ředitelka Villy Pellé
Do 19. srpna je v pražské Ville Pellé prodloužená výstava Malý Mikuláš a jiné, která představuje v Česku vůbec poprvé tvorbu letos 86letého francouzského karikaturisty a ilustrátora Jeana-Jacquese Sempého. Ten se proslavil hlavně obrázky ke knihám Mikulášovy patálie nebo Mikulášovy prázdniny.
„Postavička Mikuláše nám slouží jako odrazový můstek k představení dalších Sempého prací,” říká v ArtCafé ředitelka Villy Pellé Vladana Rýdlová. Ve třech podlažích si návštěvníci připomenou příběhy Mikuláše, Vendelína, Celestýna a dalších přátel, ale seznámí se i s řadou v České republice méně známých kreseb – například s ilustracemi pro časopis NewYorker nebo francouzský týdeník Paris Match a také se Sempého autorskou knižní tvorbou.
Dlouhá vyjednávání, neochota a nakonec pochvaly
Výstava připomíná veselý i vzpurný rukopis kreslíře Sempého
Pařížská výstava nyní představuje tvorbu slavného francouzského kreslíře zvaného Sempé.
Výstavu jednoho z nejslavnějších žijících ilustrátorů připravovala Vladana Rýdlová se svým týmem přes rok a půl. Když pařížská Galerie Martine Gossieaux, která Sempého zastupuje, nereagovala na zaslané maily, rozhodla se paní Rýdlová spolu s kurátorkou Klárou Voskovcovou do Paříže zajet a zaklepat přímo na jejich dveře. „Vyjednávání ale nebylo úplně jednoduché ani potom, přeci jen, požadavek na výstavu přišel od nás a galerii jsme museli dlouho přemlouvat,” vzpomíná ředitelka Rýdlová. Vernisážové slzy v očích paní galeristky prý ale byly tou nejlepší odměnou. „Celá francouzská delegace si pochvalovala, že tak kvalitní výstavu Sempé ještě neměl.”
Začalo to komiksem
Čtěte takéAsterix a Obelix, Mikuláš nebo Lucky Luke. Jejich autor René Goscinny by se dožil 90 let
Postava malého Mikuláše, věčně rozlítaného kluka, který by byl rád zadobře s maminkou, tatínkem i se svou školní partou, se zrodila jako komiksová postava v polovině 50. let. „Rodák z Bordeaux Sempé si Mikulášovo jméno údajně vypůjčil od maskota firmy, která distribuovala víno,” podotýká publicista a odborník na ilustraci a komiks Pavel Ryška. Sám Sempé se rozvážkou vína jako teenager chvíli živil. „Byl ale příliš roztržitý a často si pletl vzorky,” dodává Ryška. Komiks o Mikulášovi Sempé připravoval spolu se spisovatelem a přítelem Reném Goscinnym, který měl z pobytu v Americe s tímto žánrem zkušenost. Publikum ale jejich práci, snad díky zdánlivé tuctovosti, spíše přehlíželo. Průlom nastal až na začátku 60. let., když Mikulášovy příběhy začaly vycházet jako Sempém ilustrované knihy. V Československu se Mikulášovy prázdniny či Mikulášovy patálie, inspirované autorovými zážitky z dětství, objevily ve skvělém překladu Tamary Sýkorové-Řezáčové o deset let později.
Malý člověk ve velkém světě
Vážný humorista Vladimír Renčín aneb Když plebejci meditují o vesmíru
Jeho kresby si vystřihovali a vylepovali do šatních skříněk lidé z fabrik, byly však i pod skly psacích stolů vědců či lékařů.
„Důležitý byl Goscinnyho jazyk vyprávění, trochu se podobal jazyku našeho spisovatela Karla Poláčka,” odpovídá Pavel Ryška na otázku, proč knihy podle něj u českého publika zarezonovaly. „Mikuláš je českým čtenářům blízký i díky tomu, jak Sempé ztvárňuje malého človíčka ve velkém světě. Malý Nebojsa byl Čechům vždycky povědomý,” připomíná Vladana Rýdlová Sempého specifický pohled na malého a v soukolí událostí bezbranného člověka. To je ale zároveň aspekt, který kritika Sempému – karikaturistovi a časopiseckému autorovi – často vytýkala. Podle ní byl totiž příliš shovívavý a vůči realitě málo jízlivý. Ryška i Rýdlová se však shodují, že Sempého zbraní bylo právě vidění věcí z nadhledu, spojené s jemným humorem. V Československu se tvorbou Jeana-Jacquese Sempého inspiroval zejména Vladimír Renčín, který ilustroval tuzemskou odpověď na Mikulášovy patálie, knihu Boříkovy lapálie od Vojtěcha Steklače. Pavel Ryška však aktuálně žádné následovníky silné české karikaturistické vlny z dob Mladého světa nebo Dikobrazu, do níž kromě Renčína patřil Vladimír Jiránek nebo stále aktivní Miroslav Barták, nevidí.
Poslechněte si ArtCafé, kde o Mikulášovi a jeho autorovi Jeanu-Jacquesovi Sempém mluvili Vladana Rýdlová z Villy Pellé a pedagog a publicista Pavel Ryška. Hudbu do vysílání vybíral Josef Sedloň.
Související
-
Československá ilustrace podle Ryšky a Šrámka: Pionýři,...
„Existovala jakási teorie nejzazší hranice, která k nám přišla ze Sovětského svazu. Říkala, že by se vizionářství a výhledy do budoucí techniky neměly příliš vzdalo...
-
Vždycky vím, čí to byl příběh, tu situaci živě vidím, vzpomíná na pohádky Daisy Mrázkové její dcera
Všední příhody, křehké, plné citu. To je náplň většiny knih, které za svého života vytvořila Daisy Mrázková. Obraz a text v jejích knížkách fungují dohromady.
-
V kinech běží Mikulášovy patálie
Mikulášovy příběhy René Goscinnyho vycházely od konce 50. let a vyrostlo na nich - nejen ve Francii - několik generací čtenářů. Až loňský rok se však Mikuláš a jeho kamarádi Kryšpín, Augustýn, Vendelín, Viktorín, Fridolín a Celestýn objevili na filmových plátnech.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka