Publicista Josef Chuchma: Kurz psaní detektivek s Agathou Christie? Nemůžeme predikovat, co se ve světě literatury a překladu stane za pět let

29. květen 2025

Největší audioportál na českém internetu

Virtuální dvojnice Agathy Christie od BBC a její kurz | Foto: Profimedia

Hostem je Josef Chuchma, kulturní publicista a editor webu ČT art. Moderuje Zita Senková

Pozornost Světa knihy pravidelně přitahuje anticena Skřipec za nejhorší překlad. „Kritici Skřipce říkají, že tato anticena v sobě soustavnost a opravdovost neobsahuje,“ míní v pořadu Jak to vidí... editor webu ČT Art. Nahradí překladatele stroj? A co o zapojení umělé inteligence do umělecké tvorby vypovídá kurz psaní s virtuální dvojnicí Agathy Christie?

Vyhlašování anticeny Skřipec za překlad označuje Josef Chuchma za „exponovaný okamžik“ festivalu Svět knihy. „Kritika překladů je třeba,“ uvažuje. „Odpůrci Skřipce ale upozorňují, že se tady jednou za rok vyhlásí nějaká cena, ale neexistuje žádná platforma.“

„Kritici Skřipce říkají, že tato anticena v sobě soustavnost a opravdovost neobsahuje,“ nastiňuje publicista. Na „ocenění“ Skřipcem je zatím velká část překladů generovaných umělou inteligencí. Podle Chuchmy to tak ale brzy být nemusí.

Čtěte také

Svět umělé inteligence

„Dřív nebo později řada překladů vznikne strojově,“ míní. „Nesmíme zapomínat, že o fenoménu umělé inteligence se vážně bavíme poslední tři až čtyři roky. Ale za tu dobu nemůžeme vůbec predikovat, co se stane za pět nebo deset let,“ upozorňuje. 

„Může se ukázat, že zejména u vědeckých nebo technických textů to bude v zásadě ,vyřešené‘. A že se role překladatelů promění,“ nastiňuje Chuchma. Očekává přitom, že umělá inteligence nasaje i práci herců načítajících audioknihy.

Kurz virtuální Agathy Christie

Ostatně virtuální dvojnice spisovatelky Agathy Christie, stvořená umělou inteligencí, provádí na britské platformě BBC Maestro kurzem psaní detektivek. „Říkají, že to není rekonstrukce minulosti. Ale že to je určitá interpretace. A to je podstatné,“ zdůrazňuje Chuchma.

Čtěte také

Jak ovšem ve světě s umělou inteligencí, která příliš nedbá na autorská práva, poznat úplně vyfabulované obrazy a videa? „Deepfake je vážný problém. Firma Leica už například udělala model, který do datové suroviny dává jakési razítko, že to bylo vyfoceno fotoaparátem.“

„Stejně jako existují nástroje na ovlivňování všeho, co dnes můžete s fotografií a obrazy dělat, existují i nástroje zkoumající to, jestli se to stalo,“ nahlíží publicista do datové alchymie.

autoři: Zita Senková , Josef Chuchma , jkh

Mohlo by vás zajímat