Ovládáte pravidlo zipu? Chybuje řidič, který chce přejet příliš brzy
Na českých silnicích platí už od roku 2000. Někdy to ale vypadá, že pravidlo zipu se řidiči ani po tolika letech nenaučili správně používat. Jakých chyb se motoristé v tomto případě dopouštějí?
Za nedodržování pravidla zipu hrozí řidičům pokuta. Stejně jako v případě omezení a ohrožení jiného účastníka provozu.
Systém zipování má zvýšit plynulost provozu v místech, kde může při snížení počtu jízdních pruhů docházet k dopravním zácpám. Jak správně zipovat, vysvětluje vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold: „Jedeme-li v pruhu, který pokračuje, pak pustíme před sebe jedno vozidlo, nikoliv dobrosrdečně víc vozidel – to bychom právě ten zip porušili. Pro plynulost je důležité v místě, kde končí druhý pruh, zkrátka pustit jedno vozidlo a takto se vzájemně střídat.“ Pokud jedeme v pruhu, který končí, dojedeme podle Neřolda až na konec. „Následně se ujistíme, jestli řidič, který nám má podle pravidla zipu umožnit vjet do svého pruhu, s námi počítá. Pokud je tam prostor a řidič se chová správně, do pruhu se přesuneme.“
Policisté se víc zaměří na to, zda lidé při jízdě autem používají bezpečnostní pásy
Policie v Libereckém kraji se letos zaměří na používání bezpečnostních pásů u řidičů a spolujezdců. Loni je neměla zapnuté téměř polovina z 15 obětí autonehod v kraji.
V končícím pruhu až nadoraz
Tento systém pomáhá maximálně využít komunikace mimo jiné i proto, aby dlouhá kolona neovlivňovala provoz na křižovatkách nacházejících se před místem, kde má být pravidlo zipu uplatněno. „Řidiči někdy váhají, jestli opravdu mohou dojet až na konec – pokud jsou v rychlejším levém pruhu, tak ano a tam mají – v momentě, kdy jsou na řadě – tvořit zip.“
Typickou chybou bývá tedy snaha nacpat se do průběžného pruhu příliš brzy. Ten, kdo jede v končícím pruhu až nadoraz, bývá pak vnímán jako někdo, kdo předbíhá ve frontě. Přitom právě on aplikuje pravidlo zipu na sto procent.
Buďte ohleduplní, nedělejte naschvály
„Samozřejmě, že řidič by se neměl chovat agresivně nebo překračovat povolenou rychlost a podobně. Zip by měl proběhnout vzájemně ohleduplně, nicméně je v pořádku, že v pruhu, který končí, dojedu až nakonec, kam mohu, i kdybych předjel celou kolonu – a na konci se tvoří zip – to je princip a logika zipování,“ vysvětluje Neřold a dodává: „Řidiči, kteří stojí vpravo, by se neměli rozčilovat a nepouštět toho vlevo, vozidla by se měla rovnoměrně rozložit do obou pruhů a na konci se střídat zipem.“
Související
-
Nový „autobusák“ v Liberci bude hotový nejpozději v roce 2023, jeho stavbu převezme kraj
Výstavbu nového autobusového terminálu s parkovacím domem v Liberci od města zřejmě převezme Liberecký kraj. Obě strany uzavřely memorandum o společném postupu.
-
Česká Lípa: Chytré semafory reagují na dopravní situaci. MHD od dubna změní jízdní řády
Dopravní novinky z města České Lípy? Zavedení chytrých semaforů na křižovatkách a přípravy dalších změn jízdních řádů městské hromadné dopravy.
-
Auto přes internet by si podle průzkumu koupila téměř třetina Čechů
Koupili byste si přes internet nové auto? Podle aktuálního průzkumu společnosti EY a agentury STEM/MARK by to udělalo téměř 30 procent Čechů.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Jsme izraelštější než Izraelci, míní Fischer. Česká debata o konfliktu je věcná, oponuje Kroupa
-
Udržujme lidskost, to je třeba připomínat politikům a velitelům, tvrdí šéf Českého červeného kříže
-
Nominace Tuleji nebyla nejsprávnější, říká Pekarová Adamová. Ženíšek podle ní zvládne situaci uklidnit
-
Senát Národohospodářské fakulty VŠE nezvolil nástupce Ševčíka, jediný kandidát na děkana neuspěl