Koh-i-noor. V roce 1889 uvedla firma na trh tužku, kterou v obchodech koupíte i dnes

Příběhy slavných značek: Koh-i-noor
Jak se z nejznámějšího diamantu světa stala značka legendárního českého výrobce psacích a výtvarných potřeb? Josef Hardtmuth (1758–1816) odmalička projevoval umělecké schopnosti. Vyučil se zedníkem a kameníkem ve Vídni u svého strýce, ale proslul i vynálezy. Jedním z nich byla i proslulá směs rozemletého grafitu s jílem vypáleným v peci, která dala základ pro výrobu tužek různé tvrdosti. V roce 1802 si ve Vídni založil i továrnu na tužky.
Továrna na tužky
Po deseti letech jeho továrna vyráběla přes 840 000 tužek ročně. Po smrti Josefa Hardtmutha vedli podnik jeho dva synové – Ludwig a Carl. A právě Carl rozhodl, že výroba bude v roce 1848 přeložena z Vídně do Českých Budějovic.
Slavná kohinorka
V roce 1889 uvedla firma na trh tužku, kterou můžete vidět po 130 letech v obchodech i dnes. Má žlutou barvu, vyrábí se v různých stupních tvrdosti a nese jméno Koh-i-noor. Jako slavný diamant, který je součástí britských korunovačních klenotů.
V době vzniku byla tato tužka považována za nejlepší psací a kreslicí pomůcku. Získala i řadu ocenění. Po této tužce dostala později název i celá firma. Koh-i-noor Hardtmuth.
Jak pokračoval vývoj firmy? Co určuje stupeň tvrdosti tužek? A jaký sortiment firmy můžete najít v dnešní době?
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.