Zatopené auto je časovaná bomba

14. červen 2010

Zánovní luxusní vůz za desetinu ceny? Pokud by vám ho někdo nabízel v této „povodňové“ době, pak na něj rychle zapomeňte. Výrazně nízká cena totiž může zakrývat podstatnou maličkost, totiž že auto bylo během povodní zaplaveno. A bohužel v bazarech ani cena nemusí být vodítkem. Přesto bychom se měli autům, která byla delší dobu pod vodou, raději vyhýbat. Mohou být totiž nebezpečná.

Záleží pochopitelně na tom, kam všude se voda dostala. Pokud z auta pouze vyčnívala okénka, pak je z něj i po vysušení doslova časovaná bomba.

Pokud se voda kdekoliv na autě dostala do elektroinstalace, tedy auto bylo minimálně po podlahu ve vodě, přestávají fungovat určité elektrické prvky ať už z výbavy interiéru, nebo dokonce bezpečnostní prvky. Může se stát, že přestane fungovat systém ABS nebo stabilizační systém, což už je závažný problém. Výpadek funkčnosti totiž nastává náhle, dopředu poznat nelze,“ varuje Aleš Zich ze společnosti Auto AZ Consulting a pokračuje: Po napadení vodou dochází k oxidaci kontaktů, která se nedá zastavit, a tak je jen otázkou času, kdy přestane spoj fungovat.“ To je většinou otázka několika měsíců.

Také poškození motoru se nemusí projevit ihned. Problém je, že zátopová voda vždy obsahuje abrazivní částice, které pokud se dostanou mezi vzájemně se pohybující části, začnou jejich povrch odírat a součástky se potom velmi rychle opotřebují. To vede k následnému problému s převodovkou nebo motorem,“ doplňuje Vítězslav Černík ze společnosti DEKRA Automobil.

Tomu se však dá předejít, pokud se vyčištění a vysušení motorových součástí vozu udělá co nejdříve a hlavně ještě předtím, než se po povodni auto poprvé nastartuje. Stejně tak je nutné okamžitě začít s vysoušením interiéru, aby se předešlo hnilobným procesům. Na druhé straně, právě ten typický „hnilobný zápach“ je jasným poznávacím znamením, že auto bylo pod vodou.

Projevy nasáknutí jsou velmi nepříjemné - například zápach a fleky na čalounění. Vozidlo zasažené vodou v interiéru lze na první pohled po otevření dveří většinou jednoduše identifikovat,“ říká Aleš Zich.

Přesto se dá i zatopené auto upravit do stavu, kdy to laik nepozná. Odstranit následky povodně naprosto precizně, kdy voda vnikla i do interiéru vozu, je finančně velmi náročné a obvykle se to vůbec nevyplatí, protože potom už není prodej vozu výdělečný,“ konstatuje Aleš Zich.

Zmíněný vůz by musel mít hodnotu minimálně 300 tisíc korun. Takové samozřejmě v autobazarech jsou, takže při nákupu drahých ojetin buďte opravdu hodně obezřetní. Důležité je věnovat pozornost především hůře dostupným částem auta.

Jsou to většinou dutiny karosérie vozidla, dále místa velmi těžko přístupná mycím prostředkům nebo interiér vozu. Například v mlhovkách lze najít úroveň hladiny po zatopení zátopovou vodou,“ uzavírá Vítězslav Černík.

Je dobré podívat se i pod koberce, vnitřní obložení, odstranit například krycí gumy prahů nebo zkontrolovat stav karoserie pod rezervou, tam všude mohou být stopy po vodě. A pokud na to přijdete až poté, co auto koupíte, pak se třeba i přes právníka domáhejte zrušení kupní smlouvy pro zamlčení podstatných informací. Auto, jehož elektronika a motorové součásti byly pod vodou, může být opravdu nebezpečné.

autor: Adam Kebrt
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.