Vymáhání bezpečné vzdálenosti komplikuje nedostatečná úprava v zákoně

12. září 2017

Stalo se vám, že nedočkavý řidič v autě za vámi se vám takzvaně přilepil na zadní nárazník? V Česku je to bohužel celkem běžná praxe, jak ukazují policejní statistiky. Nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem je u nás totiž třetí nejčastější příčina dopravních nehod. A na bronzovém stupínku se drží už čtvrtým rokem.

Zákon říká, že řidič musí dodržovat dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo zastavení vozidla, které jede před ním. Zákon už ale nestanovuje, jaká konkrétní by ta vzdálenost mezi vozidly měla být.

Čtěte také

To vidí, jako hlavní problém Martin Bednář manažer projektu Nehodou to začíná. „V zákoně 361 není to pravidlo bezpečné vzdálenosti vhodně definované, ale zároveň je problém i v tom, že kontrolní orgány se nemůžou odkázat na ten zákon. Jediným řešením, které by to mohlo napravit, je dokonale definovat v zákoně pravidlo bezpečné vzdálenosti.“

V okolních státech je bezpečná vzdálenost přesně stanovena. Třeba v Německu je za bezpečnou považována taková vzdálenost, která se v metrech rovná polovině tachometrové rychlosti, kterou auto jede. Pokud tedy pojedete stovkou, odstup od auta před vámi by měl být alespoň 50 metrů, jinak vám hrozí pokuta, jak dodává Igor Sirota z ÚAMK:

„V Německu začíná zhruba na 60 EUR, prakticky úplně totéž platí pro Slovensko a v Rakousku je to od 72 EUR, ale v případě havárie se to může vyšplhat až na 2180 a je z toho zjevné, jak velký význam se přikládá té bezpečné vzdálenosti.“

Téma bezpečné vzdálenosti se podle slov Martina Faráře z BESIPu ale řeší i u nás. „Probíráme veškeré možnosti, například jestli použijeme u nás nejčastěji užívané pravidlo dvou vteřin nebo zda se inspirujeme někde v zahraničí, kde je zavedena bezpečná vzdálenost a pak teprve budeme hledat, jak zakomponovat tuto povinnost do českého právního řádu.“

Farářem zmiňované pravidlo dvou vteřin, je dobrou pomůckou při určování bezpečné vzdálenosti. Například ve městě, kde je povolená rychlost 50km/h, auto za dvě vteřiny ujede 28m, zatím co na dálnici při rychlosti 130km/h je to metrů 72m. Alespoň takový by řidiči měli udržovat odstup od auta před nimi, aby v případě krizové situace, byli vůbec schopni reagovat.

autor: Jan Pastor
Spustit audio