Výletní loď Horácko nemá spojku ani brzdu. Kapitán Milan Jahoda ji zastavuje zpětným chodem

14. srpen 2018
Kapitán Milan Jahoda

Každý letní den krouží po hladině Dalešické přehrady výletní loď Horácko. Pluje mezi pěti přístavišti od Kramolína po Koněšín a vozí dětské výlety, turisty a rekreanty. Vejde se na ni až sto patnáct cestujících a plně naložená váží dobrých čtyřicet tun. Teď nově se na její přídi třepotá vlajka Českého rozhlasu Vysočina.

Stát se kapitánem výletní lodě na přehradě není nic jednoduchého. „Musí si vyřídit lodní knížku, stát se pomocným lodníkem, poté složit zkoušky na lodní správě,“ vyjmenovává kapitán Milan Jahoda. I on si tím vším prošel. Na kapitánském můstku stojí od června 2018. Svou práci bere zodpovědně a pomocí velkého kormidelního kola vede loď přesně po trase Kramolín – Dalešice – kemp – Třesov – Koněšín a zpět.

 Loď Horácko má na Dalešické přehradě absolutní přednost

 Na ovládacím pultu před sebou má kapitán páky a tlačítka, pomocí kterých hlídá vytočení kormidla, otáčky nebo množství paliva. Pedál spojky nebo brzdy by ale člověk na lodi hledal marně. Plyn ovládá pákou na pultu. „Má to jednu rychlost dopředu a jednu dozadu. Brzdí se tak, že zařadím zpětný chod,“ vysvětluje Milan Jahoda. S okamžitým zastavením ale samozřejmě počítat nemůže. I proto má loď na přehradě absolutní přednost.

Loď Horácko, Dalešická přehrada

 Lodní smyčka se dobře utahuje a špatně povoluje. Byla by velká spotřeba lan

 I výletní loď je, když kotví v přístavu, přivázaná lany. Zajímavé je, že známá lodní smyčka, kterou se učí táborníci, tu není příliš oblíbená. Kapitán Milan Jahoda ji sice samozřejmě ovládá, ale nepoužívá. „Je to docela nešťastný uzel. Ona se strašně dobře utáhne, ale strašně špatně povoluje. Ta loď se pořád houpe, lana by se pořád dotahovala. Ráno bychom je museli přesekat a kupovat nová,“ vysvětluje. Se svým lodníkem proto používají svůj speciální uzel.

 Loď Horácko pluje po přehradě v létě každý den, na jaře a na podzim o víkendech. V zimě vyplouvá na speciální sváteční plavby.