Výdaje Čechů za dárky spojené se svátkem svatého Valentýna dlouhodobě rostou, vyplývá to z dat společnosti Mastercard

14. únor 2025

Podle společnosti Mastercard se za posledních 15 let útraty obyvatel České republiky za valentýnské dárky zvedly v řádu stovek procent. Větší zájem zákazníků někteří obchodníci evidují i letos. Skokově roste především prodej květin.

Některé obchody registrují v posledních dnech vyšší zájem zákazníků. Nejvyšší nárůst ale evidují prodejny s květinami. „Jsou tady vlastně připravené růže červené, růžové. Venku máme schované v chladu tulipány. Teď koukáte na tu přízdobu. Eukalypt, boruvčí, statice, to je opravdu ta nejběžnější a nejoblíbenější varianta. Takže to teďka frčí tento rok nejvíc,“ popisuje situaci na prodejně s květinami paní Lucie.

Květiny

Vyšší počet zákazníků zaznamenala prodavačka v sexshopu Lucie Tichá. „Spíše chodí do kamenného obchodu, protože sami netuší, co přesně by chtěli koupit, takže radši se přijdou podívat, zeptat se, nechat si poradit. Chodí opravdu od těch osmnácti, dřív se k nám nesmí. Ale až do nějakých pětašedesáti, opravdu se to různě střídá. Někdy chodí více starší, někdy zase víc ti mladí, řekla bych, že je to taková příjemná kombinace,“ říká prodavačka nejen erotických pomůcek. Největší přísun zákazníků ale čeká až v posledních dvou dnech před svátkem zamilovaných.

Valentýnské nabídky je ale možné najít i v méně obvyklých obchodech, potvrzuje prodavačka ve zverimexu paní Pavla. Pro majitele mazlíčků nabízí symbolickou čtrnáctiprocentní slevu. Tu zákazníci nejvíce využívají na pamlsky a granule.

Výdaje Čechů za Valentýna každoročně rostou. Například podle výpočtů ekonoma Lukáše Kovandy by letos mohli Češi za dárky spojené s tímto svátkem utratit víc než dvě a čtvrt miliardy korun.

Spustit audio