Vojslavický most má dvě patra. Jen z dolního si legálně prohlédnete přehradu Želivka

12. červen 2025

O cenu Národního památkového ústavu budou letos bojovat tři počiny z Vysočiny. Je mezi nimi i obnova Vojslavického dálničního mostu. Specifický je tím, že má dvě patra. 

Vojslavický dvojmost patří mezi technické unikáty a kulturní památky. Začal vznikat už ve 40. letech minulého století jako součást dálnice. Stavbu ale zastavila druhá světová válka. Po ní pokračovala jen do roku 1949. „Chybělo zabetonovat asi čtyři metry dálnice,“ řekl před několika lety Českému rozhlasu pamětník z nedalekých Vojslavic, který už jako malý kluk stavbu mostu sledoval.

Spodní část plochy dálnice D1 na Vojslavickém mostě

V 60. letech minulého století začala houstnout doprava a stavba dálnice zase začala být žhavým tématem. Normy, které stačily před válkou, ale nevyhovovaly. Šlo zejména o sklon vozovky směrem k mostu. Tehdejší stavitelé to vyřešili po svém. Původní most byl dokončený a nad ním vzniklo o 12 metrů výš další patro. Spojení po starém mostě bylo totiž také potřeba. „Vybudovala se po něm spojnice na Hořice, protože JZD Hořice bylo spojené s JZD Vojslavice tak, aby měli spojení,“ vysvětlil Josef Kamp.

Pod mostem teče řeka Želivka s přehradou, ze které pije vodu celá Praha. To je také důvod, proč je přísně zakázaný přístup ke břehům nádrže. Je tu kolem ale nádherná příroda a místní alespoň využívají lesy k houbaření. A kdo se chce na přehradu podívat, má v podstatě jedinou možnost z dolního patra Vojslavického mostu, kde najdete i bezpečné chodníky.

Spustit audio

Mohlo by vás zajímat

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.