V tanvaldské školní jídelně zavedli finský systém. Děti si berou, na co mají chuť, a samy si hlídají vyváženost stravy

23. září 2022 09:43

Jak děti naučit neplýtvat jídlem? Třeba tak, že si samy vyberou, na co mají chuť a kolik toho snědí. Takový systém zavedli na základní škole v Tanvaldu.

Čtěte také

Žáci prvního stupně Masarykovy základní školy v Tanvaldu se učí přemýšlet o šetření potravinami. Pomáhá jim s tím nová samoobslužná jídelna, kdy si děti samy vyberou, na co mají chuť. Děti si také v průběhu týdne vybarvují kolečka, která označují různé druhy potravin, na kartě a díky tomu si hlídají, aby měly stravu vyváženou.

Podle ředitelky školy Jany Duňkové je tento systém stravování pro děti prospěšný v tom, že se naučí jídlem neplýtvat. „Bylo to tak běžné ve školních jídelnách; pamatujeme si časy, kdy stál učitel a vracel děti, aby dojedly všechno, se slovy ať se neplýtvá. A tady na to děti přicházejí samy, opravdu si to sledují, kolik za ten den vrátily jídla, co by si za to mohly nakoupit, nebo kolik obědů bylo navíc,“ popisuje.

Samoobslužnou jídelnu využívají děti z prvního stupně. Ředitelka školy se neobává toho, že by to děti nezvládly. „Mám i tu zkušenost, že jsem zažila v mateřských školkách, že děti si dokáží ukrojit chleba, nebo jablíčko, namazat chleba, nalít si polévku, tak proč ne na prvním stupni,“ dodává.

Jde se o takzvaný finský model, díky kterému může škola ušetřit nejen na jídle, ale i na personálu. „Když se podívám na klasickou jídelnu, kde na nějakých 500 - 600 jídel 8 - 9 lidí, a z toho jsou 2 na mycí lince, tak při použití tohoto samoobslužného modelu, nebo modelu, kde ty talíře vytřídí samy, potřebujete člověka jen jednoho. Velkou část práce udělá dítě samo,“ vysvětluje Michal Debrecéni, generální ředitel firmy Scolarest , která stravování dětí ve škole zajišťuje.

A jak se tento způsob stravování ve škole líbí samotným strávníkům, tedy dětem? Poslechněte si reportáž.

autoři: Johana Tománková , reČRoL
Spustit audio

Související