V Obratani uměli přesadit vagón na širší podvozek
V Obratani na Pelhřimovsku se setkávají koleje dvojí šíře. Končí tady úzkokolejka a vede tu i tradiční trať. Na pohled se může zdát, že na tomhle nádraží musí být pořádný zmatek. Opak je pravdou. Železničáři to mají dobře promyšlené.
V Obratani na Pelhřimovsku se setkávají koleje dvojí šíře. Končí tady úzkokolejka a vede tu i tradiční trať. Na pohled se může zdát, že na tomhle nádraží musí být pořádný zmatek. Opak je pravdou. Železničáři to mají dobře promyšlené.
Stejně jako v Čierné nad Tisou na hranicích s Ukrajinou tak museli i v Obratani přesazovat vagóny na různě široké podvozky. K tomu slouží speciální podvalová jáma. „Sem přijely vagóny, pod to zajel podval, a na tu nápravu širokého se to přitlouklo a sjelo to dolů,“ popisuje systém přesazování vagónů Antonín Štefl. Na nádraží v Obratani pracoval třicet čtyři let jako výpravčí.
Antonín Štefl také vzpomíná, že před lety jezdilo po kolejích mnohem víc nákladních vozů. „Před třiceti lety se tady nakládalo pře sto vagónů měsíčně. Na tu úzkou trať se překládalo šedesát vagónů měsíčně,“ vypočítává výpravčí. Posteskl si také, že vlakem jezdí mnohem méně lidí. Podle něj by pomohl lepší jízdní řád. Vlaky nenavazují a lidé místo aby hodinu čekali na vlak, jedou raději autobusem nebo autem.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.