Úzké silnice komplikují dojíždění za prací do velkých měst

02874235.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02874235.jpeg

Dojíždění autem do center měst z periferií je čím dál tím komplikovanější. Ve špičkách se tam často tvoří kolony a cesta zabere několik hodin týdně. Může za to vzrůstající počet obyvatel na předměstích a taky větší počet aut. Jenže kapacity silnic nižších tříd už na to nestačí.

Stojím u jedné ze středočeských silnic 3. třídy široké zhruba 5 metrů, která spojuje několik obcí. A zatímco ještě před 50. lety tudy projelo pár aut, současná situace je naprosto odlišná. Takhle popisuje svoje zkušenosti řidič jednoho linkového autobusu: „Ta doprava je tady zhuštěná už strašně dlouho. Co tady jezdím, už nějakých 10 let, tak to tady stojí vždycky po ránu kolem té osmé, protože lidi jezdí do práce a z těch vilek se to všechno sjíždí do Prahy. Tím pádem se to tady takhle ucpe. Zpoždění tady ráno bývá kolem hodiny. “

Čtěte také

Podle Českého statistického úřadu dojíždí za prací nejvíc lidí ze Středočeského kraje a taky z Brna-venkova. Důvodem je stoupající počet lidí, kteří se stěhují ven z velkých měst, vysvětluje mluvčí úřadu Petra Báčová. „Největší přesun obyvatel z měst do okolních obcí probíhá dlouhodobě v Praze a Brně, kde se rozšiřují obytné satelitní čtvrti a původní periferie v dosahu centra.“ Báčová ale taky dodává, že se předměstí zalidňují prakticky ve všech krajích.

Krajům ale chybí peníze na rozšiřování silnic a výstavbu komplikují i vlastníci pozemků kolem cest, vysvětluje Zdeněk Dvořák ředitel Krajské správy a údržby silnic Středočeského kraje. „My, i když projektujeme nové komunikace, tak máme velký problém s majetkoprávním vypořádáním. Silnice 3. třídy máme většinou pětimetrové a chtěli bychom 6 metrů. To by bylo optimální. Pak nedochází k tomu, že když se vyhýbají dva náklaďáky, tak že nám padají různě do škarp a dochází k ohrožení bezpečnosti.“

Podle posledních údajů Ředitelství silnic a dálnic z roku 2016 projelo například na silnici z Benešova do Prahy v jeden pracovní den zhruba 10 tisíc aut. Dvakrát tolik než v roce 2010.