Test zimních pneumatik a funkčnosti filtrů pevných částic

15. říjen 2016
Motorsvět

Naftová auta s odstraněným filtrem pevných částic nesmějí v České republice jezdit po silnicích. Takové auto nesplňuje vyhlášku ministerstva dopravy a nemělo by projít ani technickou kontrolou. Přesto podle odborníka na diagnostiku měření emisí Libora Fleischhanse, můžou auta s nefunkčním filtrem projít jak technickou kontrolou, tak i emisemi. Přímo na emisním testu v Mladé Boleslavi natáčel i náš reportér.

„U tohoto vozidla je předepsaná hodnota 0,5, což je násobně několik tisíc procent navíc. Kdyby neměl filtr, tak může vyhovět také,“ říká odborník na diagnostiku emisí Libor Fleischhans. Filtr pevných částic je součástí výfukového systému, ve kterém se z naftového motoru zachycují jedovaté saze – neboli pevné částice. Ty se pak měří na emisích takzvaným testem kouřivosti.

Podle Flaischhanse se v České republice řídí tento test podle staré evropské normy a hodnoty pro jeho splnění jsou tu zbytečně vysoké. „Benevolence normy, která je tady vynesená na štítku, je naprosto směšná a neadekvátní stavu technologie a tomu, že jsou vozidla vybavena filtry částic.“

Ministerstvo dopravy nemůže samo měnit evropskou normu. Řekl to mluvčí resortu Tomáš Neřold a dodal, že současný emisní test dokáže auta bez filtru pevných částic odhalit. „Absenci filtru odhalí často i měření emisí dieselových motorů, tedy měření kouřivosti.“

Pohled nestačí

Podle Neřolda musí filtry pevných částic pohledem kontrolovat taky technici na STK. Vedoucí jedné ze stanic technické kontroly, který si nepřál být jmenován, ale jehož totožnost známe, Českému rozhlasu přiznal, že vadné filtry pouhým pohledem odhalit nemusí. „Jestli je poškozený nebo otevřený ze strany, kterou technik nevidí, třeba od podlahy nebo seshora, tak to těžko pozná. A my nemůžeme na autě demontovat nic.“

Za odstranění filtru pevných částic teď hrozí pokuta až 50 tisíc korun pouze majiteli vozidla. Ministerstvo dopravy proto připravuje novelu zákona, kde budou hrozit pokuty až půl milionu korun i servisům, které zákazníky neinformují, že jejich auto po odstranění filtru nebude způsobilé provozu.

Test pneumatik na Fabii

Známý německý auto moto ADAC testoval zimní pneumatiky pro sezonu 2016/17. Test ukázal, že nejlepší zimní obutí pro auta formátu Škody Fabie s rozměrem 185/65 R15 je od renomovaných značek Goodyear a Michelin. V testu odborníci porovnávali 15 sad z nabídky pro letošní sezonu. Kromě jízdních vlastností na různých površích testovali také vliv pneumatik na spotřebu paliva, hluk, který kola za jízdy vydávají, a rychlost opotřebení.

V 15palcovém rozměru si vítězství odnesl GoodYear UltraGrip 9, který je na internetu k sehnání od šesti tisíc korun za sadu. Tento plášť sbíral ocenění i v loňském roce. Podle odborníků podává vyrovnané výsledky bez ohledu na povrch a velmi dobrý je na sněhu. Navíc boduje i nízkým valivým odporem.

Pro české motoristy je zajímavé, že v testu byla i značka Barum s celkovým hodnocením uspokojivá. Pneumatiky Barum zaostávají především při jízdě na mokré zimní vozovce. Naopak jako jedny z nejlepších dopadly po stránce opotřebení.

Dobrou zprávou je, že z 15 testovaných značek plášťů dostal o 13 hodnocení dobrý nebo uspokojivý. Pouze dvě sady pneumatik Firestone Winterhawk 3 a Kleber Krisalp HP2 nejsou podle tvrzení německého autoklubu na mokré silnici dostatečně bezpečné.

Kompletní výsledky testu (zdroj: adac.de) najdete zde.

Pneumatiky, testy

Celý pořad si poslechněte v přiloženém audiu.

Spustit audio