Sociální pracovník musí umět motivovat
Posláním sociálních pracovnic v Centru pro rodinu Vysočina je především podpora rodiny s dětmi ve zvládání složitých životních situací, v rozvoji osobnostních a rodičovských kompetencí a ve vytváření podmínek pro zdravý vývoj dětí.
Sociální pracovnice se například snaží zastavit zhoršování sociální situace rodin, pomáhají při zlepšování životní úrovně. Zároveň u svých klientů zvyšují sociální dovednosti a kompetence rodičů. Často také pomáhají při zlepšování nebo obnovení narušených funkcí rodin.
Motivují rodiny a snaží se zvýšit jejich připravenost k aktivnímu a samostatnému řešení svých obtíží
Cílovou skupinou jsou především rodiny s dětmi ve věku od narození po ukončení povinné školní docházky. Jedná se o rodiny, které se nacházejí v obtížných životních situacích, často žijí v sociálně vyloučených lokalitách. Pavlína Kadlecová Růžičková vysvětluje: „Obtížnou životní situaci může zapříčinit nezaměstnanost členů rodiny, s tím jsou spojené finanční problémy. Dále může jít o nevyhovující bydlení, nedostatečné kompetence pro vedení domácnosti, nebo ta rodina může mít úsilí o navrácení dětí z ústavní výchovy,“ vyjmenovává.
S tím souvisí ať už finanční problémy a následné dluhy, na které se nabalují výchovné problémy dětí, případně nezaměstnanostní rodičů a další. V ten okamžik nastupuje sociální pracovník, pokud rodič chce pomoci.
Výchovné a vzdělávací problémy
Sociální pracovníci se mimo jiné snaží vést rodiče, aby se naučili dětem věnovat a začali řešit jejich výchovné a vzdělávací problémy. Často se stává, že si rodiče neuvědomují vážnost situace. Sociální pracovníci chodí s rodiči do škol a učí je vést a kontrolovat děti. V tomto ohledu je to práce zaměřená na rodiče, aby dohlíželi na plnění školních povinností dětí.
S uživateli služeb se pracuje vždy individuálně. První schůzka je tedy většinou informační, řeší se v ní průběh spolupráce. Schůzky probíhají na smluveném místě s uživatelem. Pokud se rozhodnou rodiče, že službu využijí, sepisuje se s nimi smlouva o poskytnutí sociální služby na dobu 6. měsíců.
„Dále sestavujeme individuální plán a v něm je obsažen ten cíl uživatele a kroky, které směřují k jeho naplnění,“ dodává další host Alena Rousová. Cíl může být v průběhu služby pozměňován, doplňován.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka