Skoro tři čtvrtiny aut z dovozu mají stočený tachometr

8. říjen 2016
Motorsvět

Kdo kupuje ojeté auto, má stále horší pozici. Poslední odborné odhady už mluví o tom, že téměř tři čtvrtiny dovezených ojetých aut mají stočený tachometr. Jak se bránit, když údaj o najetých kilometrech zásadně ovlivňuje cenu vozu. Zkušenost s koupí auta, které mělo upravený počet tachometr má i paní Renata z Karlových Varů. Za deset let staré osobní auto zaplatila v bazaru prodejci z jihu Čech 118 tisíc korun.

„Papírově, když jsme ho kupovali, tak tam bylo 231 tisíc kilometrů. Bylo vidět, že s autem předchozí majitel hodně jezdil. Nicméně realita zjištěná na základě hodně závažných skrytých závad byla taková, že auto má najeto o 260 tisíc kilometrů víc.“ Případem paní Renaty se v současné době zabývá soud. Od června 2014 je totiž v ČR stáčení tachometru při škodě nad pět tisíc korun bráno jako trestný čin podvodu.

Za vady, které jsou na autě při převzetí, zodpovídá vždy prodejce – mezi ně patří i stočený tachometr. Podle právního poradce dTestu Miloše Borovičky má kupující v takovém případě právo na reklamaci nebo odstoupení od smlouvy. „Zákazník má právo stočený tachometr reklamovat a domáhat se buď slevy z ceny, případně i odstoupení od smlouvy, pokud jde o závažné porušení smlouvy.“

Povinné oznámení

Manipulaci s najetými kilometry se snaží zamezit Ministerstvo dopravy. Už loni spustilo aplikaci www.kontrolatachometru.cz, kde je možné zjistit, jaký byl počet najetých kilometrů daného vozidla na poslední technické prohlídce. Resort teď navíc zvažuje zavedení povinného oznamování údajů o počtu najetých kilometrů při garančních kontrolách v servisu, podobně jako je tomu na Slovensku.

„Pokud by servisy tyto údaje uváděly do jednotné databáze, která by byla k dispozici i zákazníkům, byl by to další zdroj informací a výrazně by to zmenšovalo prostor pro manipulace s tachometry,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Podrobné informace o tom, u jakých aut dovážených do Česka se stáčí tachometry nejčastěji, najdete na webu zpravy.rozhlas.cz v rubrice data.

Nejčastěji na stočený tachometr narazíte u Škody Octavia, Volkswagenu Passat a Fordu Mondeo. Jak jsou na tom další značky, si můžete prohlédnout na webových stránkách zelené vlny

Automatický systém zavolá pomoc při nehodě

V Evropě zemře při nehodách každý rok 40 tisíc lidí. Snížit tohle číslo by už brzy měly krabičky, které při nehodě samy zavolají pomoc. Už za rok a půl si tak auta v případě nehody sama zavolají o pomoc. Nově prodávaná vozidla budou muset mít zabudované sensory, které automaticky vyšlou tísňové volání. Takzvaný E-call musí od roku 2018 fungovat v celé Evropské unii, tedy i v České republice. Ministerstvo dopravu už v příštím roce zahájí testovací provoz. Vyzkouší třeba i zátěž hromadné dopravní nehody. Systém bude využívat sítě tísňových linek na čísle 112.

Také automobilky už krabičky testují a třeba škodovka se v příštím roce se chystá s jejich montáží do nových vozů. Bude také prozatím provozovat službu sama až do ledna roku 2018, kde začne v celé evropské unii fungovat jednotný systém. Jeho schválení se protáhlo, kvůli protestům z obavy z útoku hackerů na tento systém nebo jeho zneužití ke sledování. Očekávaný přínos ale vyvážil obavy. Při nehodách bývají lidé v šoku. Nevědí, kde jsou a nedokážou si sami zavolat o pomoc. Mohou být i v bezvědomí. A právě v takových případech do hry vstoupí E-call, který vyšle nouzový signál. Podle odhadů EU jeho zavedení může zachránit až 2.500 životů ročně.

Celý pořad si poslechněte v přiloženém audiu.

Spustit audio