S mojí motorkou jsme jeden duch a jedno tělo

31. říjen 2014

Moc motorkářů na silnicích na konci října nejezdí, ale Jiří Pavelka z Přibyslavi do Jihlavy se na ní ještě vypravil. „Motorek na silnicích je sice méně, ale je to lepší než na jaře. Řidiči aut po zimě si na ně odvyknou. Teď hrozí nebezpečí od zemědělských strojů, na silnicích je hodně bláta, člověk musí dávat pozor,“ popisuje kvalitu silnic na podzim výrobce motorek z Přibyslavi Jiří Pavelka.

V září se se svým kamarádem Danem vypravili na setkání milovníků subkultury sedmdesátých let, rockabilly životního stylu a především starých krásných strojů Harley Davidson. Za čtrnáct dní urazili v sedlech svých Harleyů 3800 kilometrů, aby navštívili nedaleko Bedforfu sraz The Trip Out.

Easy Rider na vlastní oči

„Všude jsou choppery, bobbery, hot rody. Sahá to do historie Harley Davidson. Bobber je naprosto očesanej Harley, dělali to kvůli stylu, aby to bylo lehčí. Mnohdy motorky neměly ani blatníky. Chopper je od slova chop, ořezat. To vychází z kultovního filmu Easy Rider. Hot rody jsou upravený starý auta. Tyhle auta jsou neskutečně nadupaný.“

Celé setkání je na soukromé farmě. „Na člověka to padne, už když tam přijíždí, je jako v sedmdesátých letech. Všude kolem jezdí ty krásný starý motorky, nejen harleye, ale i triumphy a další. Na lidech je vidět podle vzhledu, že jsou jiní. Tam jsou starší lidi, ti co sedmdesátá léta žili. Jsou to padesátníci a šedesátníci,“ popisuje atmosféru setkání Jiří Pavelka.

Moje motorka mě nenechala ve štychu

Komunita lidí je prý na takovém setkání skvělá. „Každou chvíli vás někdo osloví, odkud jste. Většinou se řeč motá kolem motorek, ale ne vždycky, třeba se bavíte také o muzice. Je to opravdu úžasný,“ vzpomíná na sraz The Trip Out v anglickém Bredfordu výrobce motorek z Přibyslavi Jiří Pavelka.

Jiří Pavelka cestoval na svém stroji Harley Davidson, ten si pořídil, když před lety pracoval v Londýně ve firmě Riverside. „Nenechala mě ve štychu. To je moje motorka, to je jeden duch, jedno tělo. Vydržela, jela super.“ Jirkova motorka váží 300 kilogramů, brašny kolem 20 kilogramů, Jiří Pavelka váží 80 kilogramů.

Kamarád se mi z obýváku na dvou kolech většinu cesty smál

Než vyrazil na cestu do Anglie, trápila ho bolest zad. Sám sebe se ptal, jak tak dlouhou cestu zvládne. „Sedli jsme na to a v tu ránu mě přestaly bolet záda tak, jak mě bolely před cestou a začaly mě bolet záda z motorky.“

Kamarád Dan takové problémy neměl, prý si jel na motorce Electra Glide, což je cestovní úprava motorky Harley Davidson. „To je obyvák na dvou kolech. Ten se mi hodně smál. Pohoda a já jsem tam trpěl v uvozovkách.“

Během dlouhé cesty si občas musíte nohy odložit jinam

Na takovou cestu se musíte vypravit s člověkem, kterému důvěřujete. „Občas jedete za sebou, někdy vedle sebe, někdy si tak člověk přemítá a přemýšlí. To nejčastěji na dálnici, to člověk moc neřadí, tak přemýšlíte, kam dojedete, jak si odpočinete.“

Neustále stejná pozice na motorce je opravdu náročná, zvláště na motorce sotf style, na které Jiří Pavelka cestoval. „Má tvrdé sedlo, na rovných úsecích si odkládám nohy na zadní stupačky. Není to příliš bezpečné, kdyby měl člověk rychle zabrzdit, ale nějak si ulevit musíte,“ prozrazuje na sebe Jiří Pavelka.

autor: Tamara Pecková
Spustit audio

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

Zmizelá osada

Koupit

Dramatický příběh viny a trestu odehrávající se v hlubokých lesích nenávratně zmizelé staré Šumavy, několik let po ničivém polomu z roku 1870.