Říjnové změny na silnicích: prošlá lékárnička, dvoubarevné majáky, záchranářská ulička
Řidiče čeká od 1. října 2018 několik změn. V autě už nebudou muset vozit žárovky nebo pojistky a někteří ani náhradní pneumatiky, změna je i v obsahu lékárniček. A také se budou muset naučit tvořit tzv. záchranářskou uličku.
V okolních státech už řidiči uličku vytvořit umí, ale u nás je s tím ještě problém. Doteď se v Česku ulička tvořila opačně než u většiny evropských zemí, změna praxi sjednotí. Jde o prostor na silnici s nejméně dvěma jízdními pruhy v jednom směru, kde při zastavení kolony vozidel tato musí umožnit případný průjezd záchranářům.
Jak na záchranářskou uličku?
Pro vytváření záchranářské uličky může posloužit jednoduché pravidlo. Když se podíváte na hřbet pravé ruky a palec odtáhnete od ostatních prstů, mezera mezi palcem a ukazováčkem představuje uličku, ostatní prsty pak případné další jízdní pruhy.
Prošlé lékárničky a náhradní žárovky
Od 1. října už v autech řidiči nebudou muset mít náhradní žárovky nebo pojistky. V lékárničkách pro poskytnutí první pomoci může chybět plastová rouška, trojcípý šátek nebo náplasti s polštářkem.
Lékárnička bude moct v autech zůstat i po uplynutí data spotřeby, pokud nebude otevřená. Nová pravidla mají podle ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) především zjednodušit život řidičům. Není to ale jediný důvod pro změnu předpisů. Ministerstvo nechce podporovat byznys dodavatelů autolékárniček.
Někteří řidiči nemusí nově vozit v autě také náhradní pneumatiku. „Vozidla, která mají opatřena všechna kola pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu nebo jsou vybavena prostředky pro bezmontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí, nemusí mít náhradní kolo,“ vysvětluje policejní komisař Pavel Hajdů.
Náhradní pneumatiku nemusí mít ani řidiči, kteří mají uzavřenou smlouvu s některou z asistenčních služeb.
Dvě barvy majáků
Auta záchranářů, policie a hasičů mohou od října také kromě modrého majáku používat i červený. Doteď zákon připouštěl pouze modrou barvu, která ale v některých situacích může být hůž viditelná než červená.
„Červená barva je výborně vidět za dne, modrá s tím má problémy. A naopak za tmy modrá barva je viditelná na velkou vzdálenost a nesplyne s koncovými světly automobilu, zatímco ta červená ano,“ vysvětluje dopravní expert Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Související
-
Špičkový policejní radar za 850 tisíc: ztratí se v davu a...
Silnici I/35 bude brázdit policejní auto s inteligentním radarem. Dopravní policii ho za 850 tisíc korun koupil Pardubický kraj. Měří nejenom rychlost, ale dodává p...
-
Chodci budou muset nosit reflexní prvky již v únoru. Novelu...
V únoru už budou muset chodci povinně používat reflexní prvky mimo obce a řidiči odmetat sníh z auta. Novelu silničního zákona podepsal prezident Miloš Zeman, plati...
-
Modrá i červená. Dvoubarevné majáky budou moct mít na autech hasiči, policie i záchranná služba
Auta hasičů, policie nebo záchranné služby mohou od října používat nejen modrý, ale i červený maják. Změnu přináší nový silniční zákon, který začne platit na podzim.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Vládě Roberta Fica jde o ovládnutí veřejnoprávních médií. Změny v zákoně jsou kosmetické, říká Černý
-
Putin jako náborář. V Estonsku roste zájem o obrannou ligu, co má i kyberjednotku
-
Škody budou v řádech stovek milionů. Čekáme, jak dopadne poslední mrazivá noc, říká prezident vinařů
-
Inspekce obvinila opilého policistu a jeho partnerku po incidentu v baru, kde napadli několik dívek