Rád pracuji na náročných úkolech, říká Filip Sivák, student ČVUT

30. září 2017

Filip Sivák je studentem posledního ročníku Fakulty informačních technologií na ČVUT. Pracuje v jedné z nejznámějších telekomunikačních společností. Ve své práci se zabývá ochranou proti podvodnému jednání na telefonní ústředny. Více Iveta Demeterová:

„Podvody v telekomunikačních sítích mají jedno společné schéma. Útočník si pronajme prémiové číslo u libovolného poskytovatele a na toto číslo pak minuta volání stojí sto korun. A podvodník se pak snaží, aby mu na toto číslo někdo volal. Například tím, že z pronajatého čísla prozvání spoustu lidí a čeká, kdo mu zavolá nazpět. Podaří se mu prozvonit třeba milion lidí, z nichž sto má starost, kdo volá a co potřebuje a tak zavolají zpátky. A tím přijdou o spoustu peněz,“ říká Filip Sivák a prozrazuje, jakým nejčastějším způsobem lze zabránit podvodnému jednání a ochránit tak miliony uživatelů mobilních telefonů.

„Útočníci většinou používají sofistikované programy, které náhodně generují telefonní čísla. Svoje prémiová čísla si navíc často kupují v zahraničí, například v Somálsku. Vědí, že tam je nikdo nemůže vystopovat a ani trestně stíhat. Tyto podvody fungují hlavně na mezinárodních prémiových číslech, protože v České republice by se na to snadno a rychle přišlo. Proto se vytváří automatické programy, které samostatně a bez zásahu člověka monitorují provoz v telekomunikační síti, zjistí podvodné chování a útočníka včas zastaví.“

Bez technického vzdělání se neobejdete

Rodák z Jirkova přiznává, že mu k jeho práci značně pomáhá obor Otevřená informatika - Softwarové systémy, který na ČVUT posledním rokem studuje.

„Bez studia na technicky zaměřené škole bych se tomu věnovat nemohl. Člověk musí znát matematiku a rozumět statistice, aby tyto modely mohl vytvářet. Zároveň je potřeba být technicky zručný, abyste si poradil s množstvím dat, které v telekomunikacích vzniká.“

Filip Sivák

„Vývoj modelů je velmi náročný a drahý. Tudíž je nutné zaměstnavatele nebo klienta přesvědčit o tom, že model bude fungovat ještě předtím, než se bude nasazovat. Statistici a dobří programátoři vždycky musí počítat s tím, aby to, co vytváří, bylo možné otestovat. Projektujeme modely i tak, abychom byli schopni říct, kolik peněz se díky nim ušetří.“

Nejčastějším terčem jsou telefonní ústředny

Filip prozrazuje, že v současné době pracuje na ochraně telefonních ústředen. Podle Siváka jde o častý problém. Než firmy zjistí, že se staly terčem podvodu, mohou přijít o milionové ztráty.

„Momentálně pracuji na odhalování podvodu při hacknutí telefonních ústředen, což je velký problém. Když má firma hodně zaměstnanců, kteří potřebují volat, tak většinou nepořizuje každému vlastní SIM kartu, ale pořídí jednu velkou telefonní ústřednu. Toho může útočník zneužít, napadnout ji a skrze ni pak volat na svoje koupená prémiová čísla. Jedná se o častý problém a firmy bohužel za telefonní účty vydávají velké peníze. Já pracuji na systému, který toto včas rozezná. Doufám, že můj model bude nasazený a že bude lidem šetřit peníze.“

Budoucího inženýra láká mimo jiné i práce v bankovnictví.

„V budoucnosti chci pracovat na náročných problémech a je mi jedno, v jaké oblasti budou. Momentálně se nacházím v telekomunikacích, ale Bůh ví. Můžu se dostat také k bankovnictví či kamkoliv, kde mají hodně dat a potřebují pomoct.“

autor: ide
Spustit audio

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Lidský faktor jsem znal jako knížku, ale teprve s rozhlasovým zpracováním jsem ho dokonale pochopil...

Robert Tamchyna, redaktor a moderátor Českého rozhlasu Dvojka

Lidský faktor

Lidský faktor

Koupit

Točili jsme zajímavý příběh. Osoby, které jsme hráli, se ocitaly ve vypjatých životních situacích, vzrušující práce pro herce a režiséra. Během dalšího měsíce jsme Jiří a já odehrané repliky svých rolí žili. Fantasmagorické situace posledního dílu příběhu se staly naší konkrétní každodenností. V srpnu Jiří Adamíra zemřel. Lidský faktor byla naše poslední společná práce.“ Hana Maciuchová