První vagony se dopravovaly na speciálním valníku o šesti silných kolech s mohutnou gumovou obručí

8. říjen 2024

V roce 1852 zakoupil František Ringhoffer na tehdejším pražském předměstí Smíchově pozemky, na nichž vyrostl rozsáhlý tovární areál. O dva roky později, 20. dubna 1854, z něj vyjel první český nákladní vagon.

Protože tehdy ještě nebyly ani vlečky, ani nádraží Západní dráhy, natožpak železniční most, první vagony se dopravovaly na dnešní Masarykovo nádraží na speciálním valníku o šesti silných kolech s mohutnou gumovou obručí.

S pomocí navijáku, sochorů a klínů sehraná parta několika chlapů vytáhla vagon na vůz, osm silných valachů ve čtyřspřeží zabralo a mohutný povoz se vydal na náročnou několikahodinovou cestu křivolakými pražskými uličkami do Hybernské ulice, která ústila u vlečky do nádražního kolejiště.

Nákladní vagon pár let na to následovala lokomotiva, osobní vagon a také pýcha celé vagonky, dvorní vlak pro císaře Františka Josefa I. Později továrna začala vyrábět také tramvaje a zařadila se mezi největší průmyslové podniky v Rakousku-Uhersku. Ringhofferovy vozy odebíral takřka celý svět a v jejich salonní verzi se vozila většina evropských panovníků.

autor: Jitka Škápíková
Spustit audio

Nejposlouchanější

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Závěr příběhu staré Karviné, který měl zůstat pod zemí

Karin Lednická, spisovatelka

kostel_2100x1400.jpg

Šikmý kostel 3

Koupit

Románová kronika ztraceného města - léta 1945–1961. Karin Lednická předkládá do značné míry převratný, dosavadní paradigma měnící obraz hornického regionu, jehož zahlazenou historii stále překrývá tlustá vrstva mýtů a zakořeněných stereotypů o „černé zemi a rudém kraji“.