Protesty českých pivovarníků proti pobídkám
České pivovary se bouří. Předešlá sociálnědemokratická vláda poskytla skupině SAB kolem Plzeňského Prazdroje investiční pobídku ve výši blížící se sedmi stům milionům. Ještě o vyšší výhoda žádal další důležitý hráč na trhu, skupina InBev kolem Staropramenu. Ministerstvo průmyslu a obchodu v čele s Milanem Urbanem vyhovělo prvnímu žadateli. Ostatní pivovary ukazují na to, že stát vstoupil na trh, kde nemá co dělat. Žádají po novém ministru Martinu Římanovi nápravu.
Milan KOPECKÝ:
Skupina SAB je na českém trhu největší. O to více je krok předešlé vlády pro ostatní pivovarníky nepochopitelný. Slovo má asi nejznámější podnikatel v této oblasti Stanislav Bernard.
Stanislav BERNARD, podnikatel:
To považuju za naprosto nepřípustný zásah do pravidel volného trhu.
Milan KOPECKÝ:
Podobný názor má ředitel pivovaru v Havlíčkově Brodě Jiří Hušek.
Jiří HUŠEK, ředitel pivovaru v Havlíčkově Brodě:
U některých velkých pivovarů výrobní náklady činí sedm procent z ceny piva, kterou platíme v restauraci. Takže je naprosto zřejmé, že většina financí jde do marketingu a do konkurenčního boje mezi ostatními.
Milan KOPECKÝ:
Jak dodává Jiří Hušek, skupina SAB a k ní InBev, tedy dva bezkonkurenčně největší hráči na českém trhu, mají společně kolem šedesáti procent podílu, první jmenovaná dokonce více než polovinu. Sociálnědemokratické vlády v minulých volebních obdobích ale pobídky tohoto typu rozdávaly. Konkrétně u této je poznámka, že je určena na rozvoj exportu.
Milan URBAN, tehdejší ministr průmyslu a obchodu /ČSSD/:
Já jsem měl obavy o malé pivovarníky, a proto jsem to předložil Úřadu na ochranu hospodářské soutěže, který rozhodl, že taková pobídka může být poskytnuta, protože se jedná o posílení kapacity na vývoz piva do zahraničí.
Milan KOPECKÝ:
Dodává dřívější ministr Milan Urban. Stanislav Bernard dovětku nevěří a poukazuje na ne vždy rovný boj v Česku.
Stanislav BERNARD, podnikatel:
Například tady v Humpolci nově budovaná restaurace, nabídli jsme mu, myslím, velmi rozumnou částku na podporu jeho investice. Výsledek je ten, že v této restauraci jsou piva pouze značek Plzeňského Prazdroje. Proč? Tomuto člověku nabídli zhruba dvojnásobné peníze, než které jsme byli schopni mu nabídnout my.
Milan KOPECKÝ:
A to je další důvod, proč menší pivovary odmítají jakákoliv zvýhodnění svých větších konkurentů. Na ministerstvo průmyslu a obchodu proto dorazily dopisy se žádostí o zrušení pobídky. Podle ministra, občanského demokrata Martina Římana to ale za současného stavu v parlamentu není možné. Bylo by totiž potřeba změnit příslušný zákon. Říman nicméně slíbil, že pobídky podobného typu už rozdávat nebude.
Martin ŘÍMAN, ministr průmyslu a obchodu /ODS/:
Každá pobídka vytváří nerovnováhu na trhu. Každá pobídka někoho zvýhodňuje a někomu tu výhodu nedá.
Milan KOPECKÝ:
Stejným způsobem si mohou stěžovat firmy strojírenské, automobilové, ale i další potravináři. Tam totiž v minulosti pobídky většinou formou daňových úlev mířily. Mohli bychom se domnívat, že díky pomoci státu bude pivo levnější. Velké společnosti totiž diktují ceny. Jiří Hušek z havlíčkobrodského pivovaru se ale domnívá, že tomu bude spíše naopak.
Jiří HUŠEK, ředitel pivovaru v Havlíčkově Brodě:
Toto znamená možnost vyšší investice velkých pivovarů do podílu na trhu. Pokud to promítnu pro ty lidi, kterých se to týká v té hospodě, a ceny, tak s naprostou jistotou hráč, který má padesát jedna procenta, bude mít šedesát procent na trhu, tak cena piva rozhodně nepůjde dolů, půjde určitě nahoru.
Milan KOPECKÝ:
A to je další skutečnost, která menším pivovarům vadí. Mnozí jsou totiž už teď na hranici krachu. Tlak je obrovský. Jejich společné nářky ale pravděpodobně nikdo neuslyší.
Hanka SHÁNĚLOVÁ, moderátorka:
Jak už jsme v reportáži Milana Kopeckého slyšeli, tak ke zrušení pobídky jsou potřeba hlasy minimálně sto jednoho poslance, a to je za současné remízové situace v parlamentu prakticky nemožné.
Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON I.T., s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.