Po zimě na kole zkontrolujte hlavně brzdy a řetěz

15. duben 2016
Dobré odpoledne

Teploty už začínají být příjemné, a tak je možné, že na víkend po pár měsících zase vytáhnete jízdní kolo a vyrazíte. Ovšem není moc dobré na kolo nasednout bez jeho kontroly. Ať už z hlediska bezpečnosti, tak i případného poškození bicyklu. Pozvání do poradny Regionu přijal Richard Valenta z Velosportu.

Pokud máme kolo delší dobu ve sklepě nebo v garáži a nejezdíme na něm, tak ho před první jízdou lehce omyjeme teplou vodou s jarem. Důležité je odmastit řetěz a vyčistit ho od nečistot. Kolo necháme uschnout. „Potom je potřeba řetěz řádně promazat. Není potřeba na něj dávat hodně oleje. Stačí ho jen lehce aplikovat, pár krát protočit pastorek a setřít hadříkem, aby se olej dostal co nejvíc do řetězu a zbytečně nezůstával jen na povrchu,“ vysvětluje Richard Valenta.

Tlak v pneumatikách kontrolujte i během zimy. Pokud vzduch unikne a kolo stojí několik měsíců jen na ráfku, tak dochází k poškození pláště. „Plášť je popraskaný, není dobré na něm jezdit. Ideální je ho vyměnit. Není ani vhodné dojíždět sjetý vzorek. Na jaře jsou po zimě silnice plné kamínků a nečistot. Je proto větší šance defektu než u nového pláště,“ radí Valenta.

Z hlediska bezpečnosti jsou nejdůležitější brzdy

„Na lepších kolech jsou kotoučové brzdy. Je potřeba zjistit tloušťku brzdových destiček. Dá se to krásně zjistit pohledem. Když se shora podíváte na brzdu a je tam jen malá mezera a zbývá několik desetin milimetru a destička je nalepená na plechu, tak je dobré destičky před sezónou vyměnit. Když máte klasické brzdy, kde se používají gumové špalíky, tak tam to zjistíte pohledem velice jednoduše,“ říká odborník. Klasické špalíky si zručný cyklista zvládne vyměnit sám. Náročnější je výměna brzdových destiček u kotoučových brzd. S jejich výměnou je vhodnější se obrátit na specializovaný servis.

Řetěz si před sezónou nechte přeměřit

Nepříjemné a slyšitelné praskání řetězu při přehazování na jiný rychlostní stupeň může mít dvě příčiny. „Může být špatně seřízená přehazovačka. Většinou je ale zatuhlý článek na řetězu. Co nejdřív je toto potřeba odstranit. Může dojít k následnému poškození řetězu a zároveň celé řadící soustavy.“ Poškozený řetěz se může namotat na přehazovačku. „Prasknutí řetězu je laický výraz. Většinou řetěz nepraskne, ale roznýtuje se. Řetěz by se proto měl pravidelně měřit. Jsou na to speciální měrky,“ vysvětluje Valenta. Opotřebený řetěz musíme vyměnit. Pokud jezdíme dál, hrozí vážnější poškození, při kterém se musí vzadu měnit kazeta a vpředu převodníky. To je finančně velmi nákladné. Životnost řetězu prodloužíte řádným čištěním, promazáním a správným seřízením přehazovačky.

Údržbu odpružené vidlice svěřte odborníkům

„Odpružená vidlice vám jízdu neskutečným způsobem dokáže zpříjemnit. Když vidlice nefunguje jak má, tak jízda není podle představ. Její servis je velice složitá záležitost. Zásah do vidlice nemusí skončit dobře,“ upozorňuje Richard Valenta. Zároveň dodává, že případné opravy mohou násobně převýšit seřízení v odborném servisu.

Spustit audio