Páka brzdy na kole nesmí jít až k řídítkům

Dederovo kolo, Třešť
Dederovo kolo, Třešť

První teplé dny lákají k tomu oprášit jízdní kola a vyrazit na projížďku. Než tak učiníte, je třeba bicykl pořádně připravit a zkontrolovat. S radami přišel do Českého rozhlasu Vysočina prodejce jízdních kol Pavel Sopko.

K základním bodům patří dofouknout kola, namazat řetěz, celkově prohlédnout kolo a pak se zkuste projet. Pokud někde něco cvaká, řazení je nepřesné nebo je horší účinnost brzd, je lepší navštívit odborný servis.

Huštění pneumatik záleží na terénu, kde jezdíme a taky na typu kola

„Když máme horské kolo, nebudeme foukat na vysoký tlak 4 atmosféry, protože by to strašně drncalo. Stačí 2,5 až 3 atmosféry,“ říká host. Přesný tlak zjistíte manometrem. Některé pumpy ho mají integrovaný. Crossová kola se foukají na 4 atmosféry a silniční kola až na 8. Nepřekračujte maximálně povolený tlak uvedený na pneumatice.

Přemazaný řetěz je stejně špatný, jako ten úplně suchý

„Setkávám se se třemi typy řetězů. Buď je úplně suchý a není vůbec namazaný nebo je úplně přemazaný, takže se na něj nalepí všechny nečistoty a stane se z toho brusná pasta. A pak jsou ideálně polosuché řetězy. Není špinavý a všechno funguje, jak má,“ vysvětluje host. Pozor na oleje ve spreji, které se dostávají na plochy brzd a tím snižují jejich účinnost.

Brzdy jsou základ

Pokud páku brzdy domáčknete až na řídítka, tak brzdy špatně fungují. „U hydraulické brzdy je problém v tom, že si to zákazník sám neopraví. Když jsou sjeté destičky, tak se to ještě dá doma zvládnout. U špalkových brzd to zručnější cyklista zvládne bez potíží,“ říká host. Dále je potřeba zkontrolovat lanka a lanovody, nesmí se třepit.