Objednávku přes internet vrátíte snáz, ale má to i své ale

7. leden 2016
Dobré odpoledne

Když dostanete dárek, který vás nepotěšil nebo ho máte už dvakrát, máte dvě možnosti. Buď ho schovat a za pár let ho udat někomu jinému nebo ho vrátit zpět do obchodu. Jak to chodí s vrácením zboží zpět, nám v odpoledním vysílání vysvětlila Alena Hostašová z občanské poradny z Moravských Budějovic.

Začněme ale kamennými obchody, kde je vracení zboží komplikovanější. „Zde neexistuje žádná zákonná norma, že věc můžeme vrátit zpět, ale v kamenných obchodech si mohou upravovat obchodní podmínky a snaží se tak vyjít větřík k zákazníkům, abychom tu věc mohli vrátit. My jako zákazníci bychom se měli chovat vstřícně a hodně a domluvit se s obchodníkem. Dárky nebo zboží, které už je rozbalené a jeví se zde známky použití, jako oblečení, spodní prádlo nebo rozbalené cd, to už by vám prodejce už asi nevzal. Pokud to není zboží, které by nemělo nějaké hygienické předpisy, jako žehlička, lze se domluvit s prodejcem, aby vám zboží vyměnil nebo dal jiné zboží za podobnou cenu,“ vysvětluje Alena Hostašová.

Na prodejci záleží, jak on se rozhodne a jaké bude mít podmínky pro vrácení zboží. Když už dárek kupujete, je dobré se zeptat, jestli bude možné zboží vrátit, pokud ho ve finále nevyužijeme.

Internet a zboží zpět

Elektronické obchody jsou pro spotřebitele mnohem přívětivější. Do dvou týdnů můžeme odstoupit od smlouvy. „Ten kdo vám ten výrobek zaslal, je povinný sdělit vám podmínky, nebo za jakých podmínek můžete od té smlouvy odstoupit. Často se spotřebitelé domnívají, že pokud ten výrobek pošlou jen zpět, vše je vyřešené. Ale není to tak, jelikož je potřeba k tomu napsat odstoupení od smlouvy. Tímto způsobem výrobek vrátíte a nemusíte uvádět důvod.“

Alena Hostašová dále upozorňuje: pozorně si přečtete také podmínky, kam máte zpět výrobek poslat. V poradně se totiž setkáváme i s případy, že lidé poslali zboží zpět na jinou adresu, než byla stanovena v podmínkách.

Objednávka po zaplacení nedošla včas

„Do dvou týdnů od obdržení zásilky můžete odstoupit od smlouvy, nebo kontaktovat prodejce, proč to nedošlo. Pokud jste zaplatili předem, je potřeba se domluvit s prodejcem, kam vám má poslat peníze zpět. Pokud se vám stane, že nemáte ani dárek, ani peníze a nemůžete se s prodejcem spojit, je dobré mu poslat upomínkovou výzvu s tím, že odstupujete od smlouvy a žádáte o vrácení peněz. Pokud by ani na to nereagoval, je potřeba poslat předžalobní upomínku,“ dodává Alena.

Spustit audio