Obce musí dopravcům platit až dvojnásobné faktury. V době krize jezdily autobusy zadarmo

10. červen 2020 06:00
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Hybridní autobus

Nikdo se jich neptal, přesto mají za objednané autobusy platit dvakrát víc než obvykle. Kraj Vysočina zrušil v době krize jízdné, zdaleka ne všechno ale platí hejtmanství. 

Dopravce chce totiž nahradit ztrátu i po radnicích, které o ničem nevěděly.

„Když se tady dívám, tak za únor jsme dopravci platili 30 tisíc, za duben už 69 tisíc,“ říká starosta Třeště Vladislav Hynk (KDU-ČSL). Spoje si město objednává. Kraj ale v době karantény zrušil jízdné, a to se projevilo ve fakturách.

Bez jízdného

„V době těch krizových stavů kraj rozhodl, že se budou některé ty spoje omezovat, plus ještě že se nebude vybírat jízdné.“ Taková byla dohoda s dopravci, pokračuje starosta Hynk. „Někdo zapomněl na to, dohodnout se s těmi ostatními.“

Autobusové spoje nad rámec toho, co objednává kraj, platí třešťská radnice ze čtyřiceti procent. Stejný podíl pak připadá na nedalekou Telč. Zbytek doplácí menší obce na trase. „Máme platnou smlouvu, tam ale není napsáno, že by se nemělo vybírat jízdné. Rozumím tomu všemu, kdyby nám ale dal někdo vědět.“

Redakce Českého rozhlasu Vysočina se obrátila na společnosti ICOM Transport, která autobusy v okolí Telče provozuje. Přišla jen písemná odpověď, že není oprávněna nic komentovat.

Kraj Vysočina

Informace by měl podle dopravce dát kraj, který ale tvrdí, že nemá s věcí nic společného. „Z naší strany bylo zasahováno jen do námi objednaných spojů. K ničemu jinému není kraj oprávněn. Dopravce měl na linkách a spojích objednaných obcemi postupovat tak, jak bylo mezi ním a jimi ujednáno,“ řekla mluvčí kraje Jitka Svatošová.

Kdo za to tedy může, není zřejmé. Jisté je, že mnoho obcí bude muset platit peníze, se kterými ve svých rozpočtech nepočítalo.

autoři: Milan Soldán , mik
Spustit audio

Související