Nejžádanější ojeté auto na českém trhu je 10 let staré a najeto má 200 tis. kilometrů

02908066.jpeg
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy 02908066.jpeg

Češi pomalu upouští od nakupování ojetých aut v cizině. Stále víc se zajímají o ta domácí, a to hlavně kvůli doložené historii. Ukazují to statistiky společnosti CEBIA. Podle ní se loni v Česku prodalo kolem tři čtvrtě milionu ojetých osobních aut a víc než dvě třetiny z nich byly českého původu.

„Lidé mají zájem v průměru o vozidla, která bohužel jsou téměř desetiletá, průměrně mají najeto 200 tisíc kilometrů a cena se pohybuje kolem 180 000 Kč,“ popisuje typické ojeté auto, o které je na tuzemském trhu největší zájem, Martin Pajer - ředitel společnosti Cebia, která se zabývá prověřováním původu a historie vozidel. A dodává, že lidé si dnes kupují v průměru dvakrát dražší auta, než tomu bylo před deseti lety. Daleko důkladněji taky prověřují stav tachometru. I přesto se ale podle něj počet takzvaně stočených aut nesnižuje.

Čtěte také

„Podle našich čísel to neklesá. 40-42% aut, která se prodávají, tak jsou stočená. Bohužel se mnohem víc setkáváme s tím, že jsou stočená ta auta, která v minulosti prošla individuálním dovozem a problém je v tom, že kontrola takového vozu je komplikovaná.“ Kupovat individuálně dovezené ojetiny nedoporučuje ani Zbyněk Veselý - předseda Sdružení na ochranu majitelů automobilů. Ten varuje hlavně před podvodnými praktikami některých prodejců dovážených aut.

„Nedoporučujeme kupovat auta na zálohu, pokud auto vůbec nevidíme. To je ten nejkřiklavější příklad. Hned potom následují auta za naprosto podezřele nízkou cenu a rychlé tlaky individuálních dovozců na koupi: „Přijeďte na benzínovou pumpu…“ Většinou jsou to auta, která jsou buď kradená, nebo se stává i to, že jsou padělaná.“

V Česku se loni prodala ojetá auta za 152 miliard korun, to je zhruba o 18 miliard víc, než v roce 2016.