Nejnáročnější na profesi učitele je udržet si autoritu

28. březen 2017
Dobré odpoledne

Je dnes profese učitele psychicky náročnější, než byla dříve? A jak by se měli pedagogové udržovat v kondici, aby zvládli dnešní děti? Na Den učitelů přišla do Poradny Regionu psycholožka Olgy Hinková a její postřehy se hodí i rodičům a prarodičům.

Děti se od těch před třiceti lety příliš neliší. S dětmi jsou pořád stejné starosti. V čem je ale učitelství náročnější, je nárůst administrativy, většího papírování, různých tabulek, výkazů a podobně. „Tak, jak se zrychluje celé tempo společnosti, tak se zrychluje i učitelský proces,“ říká host.

Vyhořet můžete v každém povolání

„Varovný signál je ten, že se nám nechce do práce víc, jak kdykoliv jindy. Normální je, že se nám občas nechce, ale jiné, když už nás práce netěší jako dřív,“ upozorňuje Olga Hinková. Varovným signálem jsou různé psychosomatické projevy bolestí zad, krční páteře, žlučník a tak dále. V tu chvíli je jasné, že už toho máme plné zuby.

Nejrizikovější na profesy učitele je udržet si autoritu

„Nejrizikovější je předstoupit před žáky a udržet si jejich autoritu, jako autoritu učitele. To si myslím, že je úplně nejdůležitější zvláště ve vyšších ročnících nebo na středních školách. Od 4. až 5. třídy děti začínají víc zlobit nebo upoutávat pozornost,“ říká host.

U problematických žáků je potřeba stanovit jasné hranice

„Myslím si, že je potřeba ho vymezit do těch hranic, že on je ten žák, který musí poslouchat a učitel je od toho, aby byl autoritou. Pokud se to učiteli nedaří samotnému takto zvládat, tak na školách fungují školní psychologové a to je ta situace, kdy se učitel má obrátit na výchovného poradce nebo školního psychologa,“ radí Olga Hinková.

Spustit audio