Nebourám.cz: Jen 3 z 10 řidičů ví, jak správně jet vedle pruhu pro cyklisty

Červený podklad upozorňuje na křížení s boční cestou

Díky mírné zimě a teplému počasí se na silnicích pohybuje mnohem více cyklistů, než bývá v tomto období běžné. A nemusíte je potkávat jenom na cyklostezkách. Dnes už mají daleko více možností, kde jezdit. Jsou to třeba vyhrazené pruhy pro cyklisty a tam je motoristé nesmějí ohrozit. Jenže tohle pravidlo podle výsledků projektu nebourám.cz nezná 7 z 10 lidí.

Přitom pravidla pro vyhrazený cyklopruh jsou stejná jako v pruzích pro autobusy a taxíky. Řidiči je nesmí v jízdě ohrozit ani omezit, vysvětluje šéf dopravní policie Tomáš Lerch. „Platí zde jízda v jízdních pruzích, řidič toho běžného jízdního pruhu při přejíždění nebo vyjíždění na tento jízdní pruh nesmí ohrozit či omezit účastníka silničního provozu jedoucího ve vyhrazeném pruhu. Mohu tam jet pouze v případech, kdy odbočuji, objíždím, předjíždím a podobně.“

Martin Farář z BESIPu proto apeluje na větší ohleduplnost obou skupin. „Připomněl bych tady i to pravidlo, že cyklista smí na křižovatce podjíždět stojící vozidla zprava a vlastně řidič, který odbočuje doprava nesmí takového cyklistu ohrozit. Tady vždycky je vždy na obou stranách na místě obezřetnost a ne si vynucovat právo, které třeba mám dané zákonem, ale na druhou stranu, život mám pouze jeden.“

Čtěte také

Míst určených cyklistům v Česku přibývá, podle národního cyklokordinátora Jaroslava Martínka jich je kolem 3,5 tisíce kilometrů. Jenže vyhrazených cyklopruhů, je podle Vratislava Fillera ze sdružení Auto*Mat zatím málo. „V České republice řádově stovky kilometrů těchto opatření pro jízdu v provozu, kde tento cyklista potřebuje nějakou ochranu, jsou ty cyklopruhy víceméně nejvhodnější opatření pokud odhlédneme od oddělených cyklostezek.“

Čeští cyklisté patří podle BESIPu k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. Jak dokazují i policejní statistiky, loni jich na tuzemských silnicích zemřelo 44, což bylo o pět víc než v roce 2016.