Nebourám.cz: Druhou nejčastější příčinou dopravních nehod bylo loni nesprávné otáčení a couvání

Zákaz otáčení - ilustrační foto

Nesprávné otáčení a couvání je podle policie druhá nejčastější příčina dopravních nehod. A výsledky projektu Nebourám.cz ukazují, proč tomu tak nejspíš bude. Až dvě třetiny českých řidičů totiž vůbec neví, kde s autem nesmějí couvat, nebo se s ním otáčet.

Řidič se nesmí otáčet na nepřehledných a nebezpečných místech, jako třeba v zatáčce, na přechodu pro chodce, nebo na železničním přejezdu. Nejsou to ale jediná zakázaná místa, dodává šéf dopravní policie Tomáš Lerch. „Mezi tato místa patří právě křižovatky s řízeným provozem, což řidiči někdy opomíjejí, ať už z neznalosti nebo záměrně.“

Čtěte také

Jiná situace ale nastává na světelné křižovatce, kde nefungují semafory, vysvětluje instruktor autoškoly David Kořínek. „V tu chvíli už to samozřejmě není řízená křižovatka a zákon nám umožňuje otáčet se tam. Já když vyučuji své žáky, tak jim ale říkám, že to není zrovna to nejbezpečnější místo na otáčení a když je to možné, tak se otočte jinde nebo to objeďte. Nicméně zákon nám to umožňuje.“

A stejná pravidla jako pro otáčení platí i pro couvání, říká šéf BESIPu Martin Farář. „Couvat na dálnici je zakázáno, stejně jako couvat v jednosměrkách, couvání v tunelech či v nějakých nepřehledných situacích. Kde to není očekávané, tam bychom couvat neměli.“

Farář řidičům taky radí, aby v případech, kdy couvají do míst, kam dobře nevidí, požádali někoho, kdo jim ukáže, že při couvání neohrožují sebe ani nikoho jiného. Pokud by totiž motorista při couvání bez asistence naboural, byl by za nehodu plně odpovědný jen on sám.