Na Vysočině roste popularita sdílených kol. Svezete se s nimi v Jihlavě, Žďáře, Třebíči i Pelhřimově
Sdílená kola už nabízejí čtyři města v kraji. Kromě Jihlavy si je můžou lidé půjčit i v Třebíči, Pelhřimově a nově také ve Žďáře nad Sázavou. A je o ně zájem.
„Já jsem s tím ještě nejel, tak nevím,“ hledí váhavě na sdílené kolo odstavené před nákupním centrem v Jihlavě pan Miroslav. Nikdy ho nepoužil, protože po městě jezdí na vlastním skútru.
Pro využití sdíleného kola je potřeba mít v telefonu aplikaci, přes QR kód vzadu na kole, který naskenujete, bicykl odemkne a můžete vyrazit. 15 minut jízdy je v Jihlavě zdarma. Jihlavu provoz sdílených kol vyjde ročně na necelý jeden milion korun. Elektronické koloběžky a kola město zatím neplánuje. „Elektrokola a vůbec elektrokoloběžky město neplánuje zavést a to zejména proto, že jsou taková kola nebezpečnější, protože je uživatelé často neumějí používat. Navíc by se muselo vynaložit více financí na jejich údržbu,“ vysvětlila mluvčí radnice Aneta Hrdličková.
V Červnu Jihlava zaznamenala zhruba stejný počet výpůjček jako za stejný měsíc v loňském roce - tedy šest a půl tisíce. Jihlavští kola hojně využívali na přelomu zimy a jara.
Sdílená elektrokola
Cestou elektrokol se ale vydala například Třebíč, kde jich lidé mají k dispozici 10 z celkové stovky. Dva měsíce nově fungují sdílená kola ve Žďáře nad Sázavou, i tam mají elektrokola, pokračuje mluvčí města Blanka Sobolová: „Už v prvním týdnu absolvovali Žďáraci dva a půl tisíce jízd. Rekord drží pouťový víkend s téměř devíti stovkami jízd. Každé kolo má v průměru asi 8 jízd denně. To znamená, že jsou velmi často v pohybu. Aktuálně je v aplikaci více než 4 tisícovky unikátních uživatelů.“
Ve Žďáře navíc mají cyklisté dokonce první půlhodinu zdarma. V Třebíči a Pelhřimově, stejně jako v Jihlavě je to poloviční čas.
Kdo bude další
Společnost NextBike komunikuje například s Humpolcem, Velkým Meziříčím a Havlíčkovým Brodem. Pro ně má NextBike už i vypracované studie. Starosta Havlíčkova Brodu Zbyněk Stejskal z ODS ale už své obavy ze sdílených kol vyjádřil na sociálních sítích. Podle vlastních slov se jim nebrání, ale zároveň se domnívá, že služba může finančně zatížit městský rozpočet anebo že lidé budou kola nechávat volně v ulicích mimo jejich stanoviště. A společnost Rekola plánuje do budoucna oslovit Nové Město na Moravě.
Nejnovější zprávy
Zprávy z iROZHLAS.cz
-
Putinova popularita mírně klesla. Podle Newsweeku dal armádě termín na vytlačení Ukrajinců
-
Stanjura: Máme šest nástrojů na snížení dotací podporovaných zdrojů. Budou to desítky miliard dolů
-
Bývalý polský europoslanec spáchal 243 trestných činů. Vykazoval služební cesty třeba na návěsu
-
V Rusku skončily regionální volby. Podle nezávislých zdrojů je provázely podvody a manipulace