Na studený motor jen v rukavičkách

16. prosinec 2009

Když uhodí mrazy, řada z nás znejistí. „Nastartuju?“ říkáme si. Přestože v tomto směru patříte k pečlivkům a o svůj vůz i jeho baterii se vzorně staráte, určitě jste už byli účastni nekonečných diskuzí na téma studený motor a jeho zatížení.

Na odjezd do zaměstnání se těší málokdo. Zimní rána tomu rozhodně nepřidají. Když auto nastartujeme, motor je studený a vyžaduje, abychom se k němu chovali jinak než obvykle. Dbejte proto na následující rady: "Motor nechte běžet na volnoběh, než se lehce zahřeje. Potom můžete vyjet, ale nevytáčejte motor do maximálních otáček, protože by se mohl poškodit - při studeném startu je mazání omezenější než při zahřátém motoru," vysvětluje Tomáš Kratochvíl ze servisu Bencar.

Další rady a tipy přidává Pavel Štěrba z TÜV SÜD Czech. Řeč bude i o naftovém motoru: "Majitelé vznětových motorů asi postup znají: po otočení klíčku v zapalování musejí nechat motor chvíli žhavit, aby se ohřál vzduch v sacím potrubí a mohl začít startovací proces. U benzínových nebo plynových motorů to není tak kritická záležitost, v těchto případech můžeme startovat ihned. Po startu motoru je však dobré ho nechat chvíli běžet na volnoběh a potom teprve vyjet na cestu."

Majitelé aut na propan-butan, kterých je v Česku víc než čtvrt miliónu, nejspíš vědí, že se ke svému stroji budou chovat stejně jako ti, kteří jezdí na benzín.

"Vozidlo provozované čistě na LPG bez benzínového pohonu se v našich podmínkách téměř nevyskytuje. Startuje se tedy vždy na benzín a teprve později se přepíná na LPG," říká Pavel Štěrba.

Kdo se ke svému motoru nechová šetrně a hned po nastartování závodí s ostatními řidiči, riskuje poškození agregátu.

"Uděláme-li to jednou, nic tragického se nestane. Pokud tento přístup však budeme praktikovat častěji, motoru to rozhodně prospívat nebude a časem se může objevit nějaká závada," dodává Pavel Štěrba.

Volnoběžný chod motoru naopak není z hlediska životnosti žádný problém, ačkoliv to někdy slýcháváme.

"Pokud auto nechám nastartované na volnoběh delší dobu, motoru to nevadí. Určitě to nijak nezlepšuje ekonomiku provozu, což se potom odrazí na spotřebě paliva," radí Pavel Štěrba.

Pokud je mráz příliš silný a baterka příliš slabá, s autem neodjedeme. Ideální jsou pro tuto chvíli samozřejmě startovací kabely a ochotný kolega s funkčním autem - "varianta Brod" je pak roztlačení auta.

"Princip roztažení vozidla funguje stejně jako před třiceti lety a fungovat bude i nadále," uzavírá Pavel Štěrba.

Každopádně roztlačování vozu je řešením až pro opravdu krizové situace. Mnohem lepší je o svou autobaterii a nejen o ni náležitě pečovat.

autor: Adam Kebrt
Spustit audio