Na kometě s Králem Shabakou

Na jeho náhrobku by mohlo stát: toužil odletět do vesmíru, nakonec nás ale vzal sebou. Jeho rakety nesou názvy: The Comet is Coming, Shabaka and The Ancestor a Sons of Kemet. S poslední přistane i na Colours of Ostrava. Kdo je vlastně Shabaka Hutchings? Muž skrývající víc témat, než se zdá.

Odvážná myšlenka, přesto naplněná: multikulturní Londýn jako centrum nové jazzové revoluce. Hudby bez zbytečných předsudků k žánrovým hranicím připomínající invazi liberálního smýšlení o řádu světa; hudby mluvící o tom co se odehrává tady a teď s potenciálem naplnit taneční parket a zapálit v nás oheň psychedelické intenzity. V mnoha ohledech se jedná o zlomový jazzový okamžik, zasazený do současného britského politicko-společenského kontextu s jasným leadrem: Shabakou Hutchingsem.

03711539.jpeg

Jazzová komunita tvořená převážně potomky afro-karibských přistěhovalců první a druhé generace táhne za jeden provaz: muzikanti společně jamují v londýnských klubech, navzájem si hostují na albech a odmítají přistoupit na definici jazzu, která jim víc říká, co nemohou, než to čím by mohli být. Přemýšlejí o jazzu jako o platformě vstřebávající hip hop, grime, dub, punk, afrobeat, kosmologii Sun Ra a karibské styly calypso nebo soca. „Mladí hudebníci se nesnaží naplňovat standardy nastavené v minulosti americkým jazzem,“ shrnul Hutgings klíčovou pointu britské jazzové invaze, pro kterou sestavil direktivní manifest: kompilační album We Out Here zahrnuje devět kapel a bezmála pětatřicet apoštolů nového jazzového evangelia.

Shabaka se narodil v Londýně, do šestnácti let ale žil s rodiči na karibském ostrově Barbados. Hrál se Sun Ra Orchestra, hvězdou ethio-jazzu Mulatu Astatkem, bouřil v Melt Yourself Down a Polar Bears. Dočkal se dvou nominací na Mercury Prize, loni se představil v roli uměleckého kurátora festivalu Le Guess Who? a podepsal smlouvu s legendárním americkým jazzovým labelem Impulse Records.

Ve skupině Shabaka And The Ancestors zužitkoval dlouholetý pobyt v Jihoafrické republice, se Sons of Kemet  pustil do dobrodružství, kterému se až zdráháme uvěřit a nemalý cíl si vytkl také s kapelou The Comet Is Coming (Kometa se blíží) - zahrát si ve vesmíru.  Není divu, vzhledem k tomu, že se údajně jedná o soundtrack k apokalypse. V tomto jediném případě zvolil Shabaka Hutchings přezdívku: King Shabaka. Stejně jako bubeník Max Hallet (Betamax) a hráč na analogové syntezátory Dan Leavers (Danalogue). „Naše jména vyjadřují energii bojovníků považujících hudbu za mocnou zbraň,“ uvádějí The Comet is Coming,  kráčející po elektro jazzové cestě za grálem psychedelie, ze všech londýnských kapel s největší vírou v probuzení vesmíru, proťatého záblesky obdivu k Sun Ra, Alice Coltrane, King Crimson, afrofuturismu, intergalaktickému funku a grime.

„Zníme jako naléhavý alarm, se vzdorem čelíme našim obavám a hrajeme jako by měl nastat soudný den,“ uvažují o  sobě The Comet is Coming na novém albu Trust in the Lifeforce of the Deep Mystery. Musí se poslouchat do úplného konce: do vysílení. Jak ve skladbě Blood of Past temně recituje londýnská básnířka Kate Tempest: „Až všechny mrtvoly začnou mluvit.“

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.