Na kolo nesedejte ani po jednom pivu, radí Milan Stejskal

16. červen 2014
Dobré odpoledne

Léto je doba, kdy spousta lidí vyráží na kole i na silnice našeho kraje. Co by měl mít bezpodmínečně cyklista za povinné vybavení na svém kole? „Mezi povinnou výbavu patří dvě na sobě nezávislé brzdy, odrazka červené barvy vzadu, odrazka bílé barvy vepředu, a odrazky oranžové barvy na šlapkách a ve špicích z každé strany jedna,“ vyjmenoval na úvod poradny Milan Stejskal z BESIPu.

„Ostatní věci typu zvonek, blatníky, kryt na řetěz a podobně, patří k doporučené výbavě, zde už záleží na uvážení cyklisty.“ Podobná je situace například u nářadí, které se také cyklistům doporučuje brát s sebou na cestu: „Podobně jako cyklolékárničku, aby cyklista zvládl ošetřit drobnější poranění,“ dodává Milan Stejskal.

Na silnici se cyklista stává řidičem nemotorového vozidla, takže musí dbát zákona č. 361/2000 Sb. O silničním provozu. „Má tedy stejné povinnosti, jako automobilisté,“ zkrátil pro posluchače Regionu Milan Stejskal. „Na křižovatkách například může předjet kolonu vozidel až dopředu, ale pouze z pravé strany tak, aby nikoho neohrozil. Rozhodně nesmí nijak kličkovat,“ upřesnil.

Cyklostezky naznačují už na dopravních značkách, kudy mohou cyklisté jezdit, někdy je to i naznačené přímo na zemi tak, aby se snadno poznalo, na které straně se má kdo pohybovat, ať už se jedná o chodce, cyklisty nebo jezdce na kolečkových bruslích. Právě zvonek z doporučené výbavy se zvláště na cyklostezkách hodí. Podle Milana Stejskala mají právě chodci na cyklostezce na starosti svou vlastní bezpečnost a měli by cyklistům uhýbat. Zvonek z projíždějícího kola by jim naopak dal na vědomí, že se cyklista blíží.

Ve večerních hodinách jsou dále na kole povinná i světla – vpředu bílé, vzadu červené. „Světla jsou povinná za snížené viditelnosti, doporučují se i reflexní materiály jak na kolo samotné nebo přímo na oblečení. Cyklista, který má na sobě reflexní oděv, dává i řidičům dost času na to, aby včas zareagoval na jeho přítomnost a přizpůsobil svou rychlost,“ vysvětlil Milan Stejskal důležitost zásady vidět a být viděn.

S alkoholem se to má na kole stejně jako za volantem, uzavírá Milan Stejskal: „To znamená, že ani cyklista, který je účastníkem silničního provozu, nesmí před jízdou požít alkohol ani jiné návykové látky, jinak dostane pokutu.“

autor: dak
Spustit audio