Na jednom dvorku v Bítovčicích na Jihlavsku stojí pod stříškou tramvaj. Jezdívala v Plzni

5. říjen 2020

Některé koníčky jsou poměrně náročné na prostor. Zatímco sběratel známek potřebuje jen polici na alba, jinému nestačí celý dvůr.

Jiří Benda sbírá stará nákladní auta, a domů do Bítovčic si nastěhoval i tramvaj. Časem prý bude i jezdit.  

„Ta tramvaj, tu jsme dovezli z recese,“ říká Jiří Benda. Sám je řidič kamionu a se svými přáteli opravují i stará nákladní auta. O každém z nich vypráví zajímavé příběhy a chválí umění řemeslníků.

Tramvaj, která je plně funkční, je jedním z nejnovějších přírůstků ve velké sbírce. „V Plzni vyřazovali tramvaj, krásně zachovalou. Byla škoda, aby přišla vniveč,“ vzpomíná na rok 2019, kdy tramvaj s přáteli na podvalu za autem dopravili do Bítovčic. „To je starý Téčko trojka,“ dodává.

Dvousetmetrová trať bude mít i zastávky. Pohon vyrobí elektrocentrála

Jiří Benda s přáteli mají velké plány do budoucna. Dnes stojí tramvaj na asi třiceti metrech kolejí, a pantograf má složený na střeše. Časem by ale měl vzniknout dvousetmetrový okruh i se zastávkami, po kterém bude tramvaj jezdit. Zatím je hotové nádraží, protože tramvaj musí stát pod střechou, a také přejezd, na kterém by mohl stát i semafor.

„Tady by měly být zastávky. Zoologická zahrada, u řeky pro rybáře a pak hospoda,“ ukazuje Jiří Benda. Na dvoře jsou už teď připravené hromady betonových i dřevěných pražců, a dokonce i výhybka.

Češi pojedou tramvají, Moravané šalinou. Rozdělí je čára uprostřed

Tramvaj samozřejmě potřebuje pohon, tedy elektřinu. Tu nechtějí sběratelé odebírat ze sítě.

Řešení ale mají. „Sloupy už nějaké jsou, a máme tady centrálu, která by to měla napájet,“ říká Jiří Benda, a dodává, že kvůli přátelům, kteří jsou z Čech i Moravy, bude tramvaj uprostřed rozdělená čárou. Na české straně pojedou cestující tramvají, a na moravské šalinou. „Aby se nehádali.“ směje se.